עליית המספר אצל ילדים-מגיפה

יולי 26th, 2015 | No Comments

עליית המספר אצל ילדים – המגיפה החדשה ודרכים לעצור את עליית המספר ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד

שכיחות קוצר ראייה בארץ ובעולם

קוצר ראייה הינו הליקוי העיני הנפוץ ביותר. שכיחות קוצר הראייה בארה"ב נעה בין 20%-50% ובמדינות אסיה מגיעה ל 86% השכיחות גבוהה ביותר היא בדרום קוריאה בשיעור של %96.5 בקרב גברים צעירים בני 19. קוצר ראייה נמצא במגמה של עלייה מתמדת בשכיחותו ברחבי העולם וגם בקרב מתגייסים חדשים לצה"ל בישראל.

התפתחות קוצר ראייה

קוצר ראייה מתפתח לרוב מגיל 6 עד גיל 10 וידוע כי קצב התפתחות קוצר הראייה הינו מהיר ביותר בקרב ילדים סביב גילאי העשרה המוקדמים, עם התייצבות יחסית סביב גיל 16 שנים.

סיבוכי קוצר ראייה

סיבוכי קוצר ראייה הינם רבים, קוצר ראייה היא מחלה בעלת משמעויות כבדות הן מבחינת עלויות הטיפול, והן מבחינת הסיבוכים העיניים האפשריים לרבות גלאוקומה, חורים ברשתית, קרעים ברשתית והפרדות רשתית.

סיבות לקוצר ראייה

תיאוריות ותהליכים רבים נקשרו להתקדמות קוצר הראיה לרבות פעילות אקומודציה מוגברת על ידי השריר הציליארי, שחרור של מדיאטורים כימיים המשפיעים על גדילת הסקלרה והרשתית וטשטוש היקפי (ראה איור למטה).

סיבות לקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד

סיבות לקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד

הדרכים לעצור את קוצר הראייה

מגמת העלייה בקוצר הראייה מציבה אתגר לאנשי המקצוע, מונחים רבים נקשרים לתחום זה לרבות עצירת קוצר הראייה, מניעת התקדמות קוצר הראייה ושליטה בקוצר הראייה. בשנים האחרונות פורסמו בספרות מחקרים רבים אשר בדקו שיטות שונות למניעת התקדמות קוצר הראייה לרבות תכשירים פרמקולוגיים, אמצעים אופטיים, תרגילי עיניים ומשוב ביולוגי (ביופידבק).

תרגילי עיניים ומשוב ביולוגי לא הוכיחו יעילות במחקרים. התאמה של תת תיקון בקוצר ראייה מגביר את התקדמות קוצר הראייה בהשוואה לתיקון מלא. עדשות משקפיים בעיצוב דו-מוקדי או רב-מוקדי (ביפוקל ומולטיפוקל בהתאמה) הראו שיפור מצומצם בעצירת קוצר הראייה ובעיקר בילדים עם אזופוריה בליווי פיגור באקומודציה.

בהתייחס לעדשות מגע, בעבר סברו כי לעדשות מגע קשות ישנה השפעה על עצירת קוצר הראייה. ברבות הימים הסתבר כי עדשות מגע קשות אינן משפיעות על מניעת התקדמות קוצר הראייה בגלל שהשפעתן ניכרת בהשטחת הקרנית ולאחר הפסקת השימוש האפקט מתפוגג. עדשות מגע רכות גם הן אינן משפיעות על קוצר הראייה אך נתונים ראשונים מראים כי לעדשות מגע רכות בעלות עיצוב דו-מוקדי ורב מוקדי יש יכולת להשפיע על שליטה בקוצר ראייה. אורטוקרתולוגיה, עדשות מגע בעלות פרופיל עיצובי של גיאומטריה הפוכה, הציגו יכולת בינונית לעצירת קוצר הראייה במספר מחקרים קצרי טווח. לאחרונה מחקרים מצאו כי טשטוש היקפי ברשתית הוא גורם מוביל לעלייה באורך העין ועדשות מגע המתקנות את התשבורת ההיקפית פותחו לאחרונה. עדשות מגע אלו נבחנו ביכולתן למנוע את התקדמות קוצר הראייה והציגו יכולות דומות לעדשות בעלות עיצוב האורטוקרתולוגיה. ההשפעה הגדולה ביותר על עצירת התקדמות קוצר הראייה מגיעה משימוש בתרופות בעלות אפקט אנטי-מוסקריני.

סיכום

העלייה בשכיחות קוצר הראייה בחברה המודרנית מציב אתגר בפני המערכת הרפואית. האטת קצב התקדמות קוצר הראייה היא אפשרית, ונראה כי טיפולים כאלה יוצעו לציבור הרחב בשנים הקרובות. השאלה הנותרת היא האם אכן טיפולים אלה הם יעילים מבחינת עלות-תועלת למערכת הציבורית.

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום קוצר ראייה.
האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום, סריקה, הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור בכתב מד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

השאר תגובה

תגיות

Cyclopentolate (ציקלופנטולט) Timolol Tropicamide (טרופיקאמיד) WSPOS: האיגוד העולמי לרפואת עיניים ילדים ופזילה אטרופין אמצעים לעצירת קוצר ראייה אסטיגמציה ביקור וייעוץ של הרופא גנטיקה וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט דרכים לעצירת קוצר ראייה האטה של קוצר הראייה האם לילד יהיה משקפיים המרכז לעצירת קוצר ראייה התפתחות חדות הראייה אצל ילדים חדות ראייה אצל ילדים טיפול באטרופין לעצירת המספר טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים טיפול תרופתי לעצירת המרשם מחקרים על ילדים וקוצר ראייה מיופיה מניעת קוצר ראייה נזקי שמש לעין סיבוכי קוצר ראייה סיבות לקוצר ראייה עדשות מגע עדשות מגע לעצירת קוצר ראייה עדשות משקפיים עצירת המספר במשקפיים עצירת מספר משקפיים עצירת קוצר ראייה עצירת קוצר ראייה משקפיים פירנזפין פירנזפין (Pirenzepine) פעילות בחוץ ומניעת קוצר ראייה פרופ' יאיר מורד פרופ' מורד ד"ר ארדינסט צור קשר צילנדר קוצר ראייה קוצר ראייה בילדים רוחק ראייה שינה באור או בחושך שכיחות קוצר ראייה תרופות

לוח מודעות