מגפת קוצר ראייה

אפריל 7th, 2013 | No Comments

עליית המספר אצל ילדים – המגיפה החדשה ודרכים לעצור את עליית המספר ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד

שכיחות קוצר ראייה בארץ ובעולם

קוצר ראייה הינו הליקוי התשבורת הנפוץ ביותר. שכיחות קוצר הראייה בארה"ב נעה בין 20%-50% ובמדינות אסיה מגיעה ל 86% השכיחות גבוהה ביותר היא בדרום קוריאה בשיעור של %96.5 בקרב גברים צעירים בני 19. קוצר ראייה נמצא במגמה של עלייה מתמדת בשכיחותו ברחבי העולם וגם בקרב מתגייסים חדשים לצה"ל בישראל.

התפתחות קוצר ראייה

קוצר ראייה מתפתח לרוב מגיל 6 עד גיל 10 וידוע כי קצב התפתחות קוצר הראייה הינו מהיר ביותר בקרב ילדים סביב גילאי העשרה המוקדמים, עם התייצבות יחסית סביב גיל 16 שנים.

סיבוכי קוצר ראייה

קוצר ראייה היא מחלה בעלת משמעויות כבדות הן מבחינת עלויות הטיפול, והן מבחינת הסיבוכים העיניים האפשריים לרבות גלאוקומה, חורים ברשתית, קרעים ברשתית והפרדות רשתית.

סיבות לקוצר ראייה

תיאוריות ותהליכים רבים נקשרו להתקדמות קוצר הראיה. כיום ברור לנו כי מספר גורמים אחראיים לעליית המספר:

  • בראש ובראשונה – תורשה. אם אחד ההורים סובל מקוצר ראייה, הסיכוי לקוצר ראייה אצל הילד גדל פי שתיים בערך. אם שני ההורים סובלים מקוצר ראייה – הסיכוי גדל לפי שבע.
  • עבודה מקרוב – קריאה ממושכת, עבודה מול מחשב, התמקדות במסכים קרובים של טלפון או אייפד כל אלה מאיצים את עליית המספר.
  • הסתגרות בבית ומניעת חשיפה לאור השמש – הוכח כי אור השמיים הכחול מאט את עליית קוצר הראייה, ולעומת זאת תאורה מלאכותית יכולה להחמיר את קוצר הראייה. אצל ילדים שמרבים בפעילות ספורטיבית מחוץ לבית יש פחות קוצר ראייה.
  • מבחינה כימית העין גדלה והמספר עולה עקב פעילות אקומודציה מוגברת על ידי השריר הציליארי הפנימי של העין, ושחרור של מדיאטורים כימיים המשפיעים על גדילת לובן העין והרשתית וטשטוש היקפי.

 

הדרכים לעצור את קוצר הראייה

מגמת העלייה בקוצר הראייה מציבה אתגר לאנשי המקצוע, מונחים רבים נקשרים לתחום זה לרבות עצירת קוצר הראייה, מניעת התקדמות קוצר הראייה ושליטה בקוצר הראייה. בשנים האחרונות פורסמו בספרות מחקרים רבים אשר בדקו שיטות שונות למניעת התקדמות קוצר הראייה לרבות תכשירים פרמקולוגיים, אמצעים אופטיים, תרגילי עיניים ומשוב ביולוגי (ביופידבק).

תרגילי עיניים ומשוב ביולוגי לא הוכיחו יעילות במחקרים. מתן מספר נמוך מדי (תת תיקון) לא רק שלא עוצר את עליית המספר אלה במחקרים מסוימים נמצא שאף מגביר את התקדמות קוצר הראייה בהשוואה לתיקון מלא.

בעבר סברו כי עדשות מגע קשות מסייעות לעצירת המספר. ברבות הימים הסתבר כי עדשות מגע קשות אינן משפיעות על מניעת התקדמות קוצר הראייה בגלל שהשפעתן ניכרת בהשטחת הקרנית ולאחר הפסקת השימוש האפקט מתפוגג. עדשות מגע רכות גם הן אינן משפיעות על קוצר הראייה אך נתונים ראשונים מראים כי לעדשות מגע רכות בעלות עיצוב דו-מוקדי ורב מוקדי יש יכולת להשפיע על שליטה בקוצר ראייה.

אורטוקרתולוגיה, עדשות מגע בעלות פרופיל עיצובי של גיאומטריה הפוכה, הציגו יכולת בינונית לעצירת קוצר הראייה במספר מחקרים קצרי טווח ואלם השימוש בהם אצל ילדים בעייתי מאוד עקב הסיכון לזיהומים של הקרנית.

אז מה הפתרון?

מכל המחקרים שהתבצעו בשניים האחרונות נמצא כי ישנן שתי שיטות שמצליחות להאיט את עליית המספר אצל רוב המטופלים:

1.עדשות משקפיים מולטי-פוקאליות מיוחדות עם טשטוש היקפי:

אלה עדשות משקפיים מיוחדות המסייעות במאמץ של קריאה מקרוב וגורמות לכך שהתמונה המתקבלת על הרשתית תתן גירוי פחות גדול לעליית המספר.

2.טיפול בטיפות אטרופין:

מזה כארבעים שנה, מאז שנות השבעים, ידוע כי מתן טיפות עיניים של אטרופין מדי יום עוצרת את עליית המספר. ואולם, הריכוז הרגיל של טיפות האטרופין שנמצא בשוק גורם גם להרחבת האישון ושתוק יכול הקריאה מקרוב (אקומודציה). הילד המטופל בטיפות בריכוז הרגיל סובל מאישון רחב באופן קבוע, דבר הגורם לסנוור בשמש ואף מסכן את בריאות העין. בנוסף, שתוק האקומודציה מחייב מתן משקפיים לקריאה. עקב כך כמעט וננטש הטיפול הזה.

COMET – פריצת דרך משמעותית:

מאז אמצע שנות האלפיים החול במחקר שבדק האם מתן טיפות אטרופין ריכוז נמוך יותר שאיננו גורם להרחבת האישון, יכול גם הוא להשפיע על עצירת המספר. המחקר הגדול ביותר נקרא  COMET והשתתפו בו מאות ילדים. תוצאות המחקר היו מעודדות: הסתבר כי מתן טיפות אטרופין בריכוז נמוך מאוד הינו חסר תופעות לואי – אין קושי בקריאה ואין הרחבה של האשון. מאידך נמצא שהטיפול מאט ביותר מ 50% את עליית המספר אצל ילדים!

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום קוצר ראייה.
האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום, סריקה, הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור בכתב מד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

השאר תגובה

תגיות

Cyclopentolate (ציקלופנטולט) Timolol Tropicamide (טרופיקאמיד) WSPOS: האיגוד העולמי לרפואת עיניים ילדים ופזילה אטרופין אמצעים לעצירת קוצר ראייה אסטיגמציה ביקור וייעוץ של הרופא גנטיקה וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט דרכים לעצירת קוצר ראייה האטה של קוצר הראייה האם לילד יהיה משקפיים המרכז לעצירת קוצר ראייה התפתחות חדות הראייה אצל ילדים חדות ראייה אצל ילדים טיפול באטרופין לעצירת המספר טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים טיפול תרופתי לעצירת המרשם מחקרים על ילדים וקוצר ראייה מיופיה מניעת קוצר ראייה נזקי שמש לעין סיבוכי קוצר ראייה סיבות לקוצר ראייה עדשות מגע עדשות מגע לעצירת קוצר ראייה עדשות משקפיים עצירת המספר במשקפיים עצירת מספר משקפיים עצירת קוצר ראייה עצירת קוצר ראייה משקפיים פירנזפין פירנזפין (Pirenzepine) פעילות בחוץ ומניעת קוצר ראייה פרופ' יאיר מורד פרופ' מורד ד"ר ארדינסט צור קשר צילנדר קוצר ראייה קוצר ראייה בילדים רוחק ראייה שינה באור או בחושך שכיחות קוצר ראייה תרופות

לוח מודעות