נזקי שמש לעין

מרץ 7th, 2013 | No Comments

הגנה מפני נזקי שמש של השמש ד"ר ארדינסט ניר ופרופ' יאיר מורד

באור השמש יש מצד אחד ברכה רבה – ויטמין D, חיות, אנרגיה ושמחת חיים אך מאידך בקרינת השמש סיכונים לא מעטים לעין ולראייה.

ניתן לחלק את הקרינה האולטרה סגולה לשלושה אורכי גל: אורכי גל ארוכים ((UV-A ,אורכי גל בינוניים (UV-B) ואורכי גל קצרים (UV-C). אורך הגל האחרון הוא המסוכן ביותר אך למזלנו הוא אינו מגיע לפני שטח כדור הארץ וקיים רק במקורות מלאכותיים כגון מתקני טיהור למיניהם. עיקר קרינת השמש המגיעה לכדור הארץ היא באורכי הגל הארוכים והבינוניים. הקרינה המסוכנת בין השתיים היא הקרינה באורכי הגל הבינוניים, כי היא גורמת נזק ישיר לרקמות. למזלנו קרינה אולטרה סגולה בעלת אורכי גל בינוניים מגיעה לפני שטח כדור הארץ בעשרות מונים פחות מקרינה אולטרה סגולה באורכי גל ארוכים. . עוצמות קרינת אולטרה סגולה בעלת אורכי גל ארוכים מתנהגת כ"תמונת ראי" במהלך שעות היום בהשוואה לעוצמות הקרינה של אורכי גל בינוניים. קרינת אולטרה סגולה בעלת אורכי גל ארוכים מגיעה לשיאה בשעות הצהריים, בשעות הבוקר והאחר הצהריים (שעות קצה) עוצמת הקרינה נמוכה יותר וההפך מתרחש בעוצמת הקרינה האולטרה סגולה בעלת אורכי גל בינוניים במהלך שעות היום (בשעות קצה הקרינה גבוהה ובצהריים נמוכה).

רקמות העין נמצאות בדרגת סיכון גבוהה ביותר משום שבשונה מעור הגוף המתכהה בתהליך השיזוף ובכך מפתח הגנה טבעית, העיניים אינן מוגנות. ללא הגנה העין רק סופגת קרינה ו"הפנקס פתוח והיד רושמת" בלי כל הפרעה.

כיום ידוע שמספר רב של מחלות עיניים מיוחסות לקרינה האולטרה-סגולה: באזור העפעפיים יתכנו ציסטות, שינויים טרום ממאירים ושינויים ממאירים, לדוגמא, קרצינומה של תאי בסיס שהינו הסרטן הנפוץ בעולם, קרצינומה של תאי קשקש שאף יותר אגרסיבית ומלנומה. באזור משטח העין החיצוני ניתן לראות נגעים בלובן העין ובקרנית (בצורת משולש לבן, אפור או צהבהב). הפגיעה תהיה בתחילה בעין הדומיננטית משום שבאור השמש נסגרת העין הלא דומיננטית. כמו כן מנת קרינה גבוה ביותר עלולה לגרום דלקת קרנית ולעיתים דלקת בלובן העין. בעדשה ניתן למצוא ירוד (קטרקט- האצת אובדן השקיפות של עדשת העין), הופעת זוקן ראייה מוקדמת שתהליך זה גורם לפגיעה מוקדמת ביכולת לבצע פוקוס לקרוב. הדבר מצריך שימוש במשקפי קריאה מוקדם מהצפוי. נזק נוסף של קרינה אולטה סגולה המשפיעה על העדשה היא התקלפות מדומה של קליפת העדשה. בזגוגית (ג'ל העין) ניתן למצוא נזקים כמו התנזלות זגוגית (הפיכת הגל לנוזלי) וברשתית, הקרינה האולטרה סגולה הינה אחד מגורמי הסיכון של ניוון מרכז הראייה (ניוון מקולרי) שהוא הגורם הנפוץ ביותר לעיוורון בעולם המערבי.

 

היתרונות של משקפי שמש מסנני קרינה אין כל ספק שכובע רחב שוליים ומשקפי שמש עם כיסוי צידי הם הגנה מצוינת לעיניים מנזקי השמש. בהעדר כיסוי צד אור השמש חודר מהצד הרקתי לעבר העיניים ומתרכז באזור העין הקרוב לאף, תופעה זאת ידועה כאפקט האור הצדדי. משקפי שמש מסנני קרינה מכסים באופן מצוין את כל העין והאזורים המקפים אותה לעומת עדשות מגע מסננות קרינה החוסמות את הקרינה רק מאזור הגדול במעט מקוטר הקרנית ולא את כל העין והאזורים הסובבים אותה. אם אין אנו מרכיבים כובע, ומרכיבים משקפי השמש ללא כיסוי צד (כיסוי צד פוגע בשדה הראייה ההיקפי) ההגנה הזו לא תהיה מספקת ואף תהפוך לחסרון. לעדשות מגע בעלות מסנני קרינה או בשמם הנפוץ עדשות מגע חוסמות UV ישנן יתרונות רבים ביחס למשקפי שמש ובניהם הפחתת קרינה אולטרה סגולה שחודרת ישירות לעין ומקורה מאפקט האוד הצדדי. בנוסף, עדשות מגע מקנות הגנה של UV העלול להיכנס לעין מהחזר ממשטחים אך הרקמות שאינן מכוסות ע"י עדשת המגע נותרות חשופות לנזקי השמש. חשוב לבקש מאיש המקצוע עדשות מגע המספקות הגנה של דרגה I בה החסימה לאורכי הגל הבינוניים של אולטרה סגול (UV-B, המסוכנים יותר לעין) הן מעל 99% וחסימה לאורכי הגל הארוכים (UV-A) של אולטרה סגול יותר הם מעל 90% .

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום קוצר ראייה.
האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום, סריקה, הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור בכתב מד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

 

השאר תגובה

תגיות

Cyclopentolate (ציקלופנטולט) Timolol Tropicamide (טרופיקאמיד) WSPOS: האיגוד העולמי לרפואת עיניים ילדים ופזילה אטרופין אמצעים לעצירת קוצר ראייה אסטיגמציה ביקור וייעוץ של הרופא גנטיקה וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט דרכים לעצירת קוצר ראייה האטה של קוצר הראייה האם לילד יהיה משקפיים המרכז לעצירת קוצר ראייה התפתחות חדות הראייה אצל ילדים חדות ראייה אצל ילדים טיפול באטרופין לעצירת המספר טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים טיפול תרופתי לעצירת המרשם מחקרים על ילדים וקוצר ראייה מיופיה מניעת קוצר ראייה נזקי שמש לעין סיבוכי קוצר ראייה סיבות לקוצר ראייה עדשות מגע עדשות מגע לעצירת קוצר ראייה עדשות משקפיים עצירת המספר במשקפיים עצירת מספר משקפיים עצירת קוצר ראייה עצירת קוצר ראייה משקפיים פירנזפין פירנזפין (Pirenzepine) פעילות בחוץ ומניעת קוצר ראייה פרופ' יאיר מורד פרופ' מורד ד"ר ארדינסט צור קשר צילנדר קוצר ראייה קוצר ראייה בילדים רוחק ראייה שינה באור או בחושך שכיחות קוצר ראייה תרופות

לוח מודעות