אמצעים לעצירת קוצר ראייה

ינואר 2nd, 2016 | No Comments

שאלות ותשובות על אמצעים לעצירת קוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד

בגלל העלייה המטאורית של קוצר הראייה ברחבי העולם ובישראל אמצעים לעצירת קוצר מאוד מקובלים בשנים האחרונות. להלן שאלות ותשובות אודות אמצעים לעצירת קוצר:

המספר במשקפיים של הילד שלי עולה כל הזמן, מהם בדיוק הסיבות או הגורמים לעליית המספר במשקפיים או במילים אחרות מהם הסיבות להתקדמות קוצר הראייה

הטענה הוותיקה כי עבודה מקרוב גורמת לקוצר ראייה אינה היחידה שנפוצה ברבות השנים, תיאוריות ותהליכים רבים נקשרו להתקדמות קוצר הראיה. כאמור, משערים כי פעילות אקומודציה מוגברת על ידי השריר הציליארי היא אחת הסיבות לעלייה בקוצר הראייה (פוקוס לקרוב) . בשנים האחרונות מחקרים הצביעו כי שחרור של מדיאטורים (מתווכים) כימיים המשפיעים על גדילת הסקלרה והרשתית גורמים לעליית המספר במשקפיים. כמו כן, טשטוש היקפי ברשתית שלמעשה מדובר על חוסר פוקוס בהיקף הרשתית (הפוקוס במרכז הרשתית תקין אך בהיקפה הוא לא נמצא בפוקוס) גם משפיע על התקדמות קוצר הראייה.  

מה חדש באמצעים האופטיים הגורמים לעצירת המספר במשקפיים?

בעשור האחרון ובמיוחד במהלך שבע השנים האחרונות ישנו מאמץ ניכר מחברות האופטיקה ועדשות המגע למציאת דרך אופטית להאטת קוצר הראייה עקב עליית השכיחות של קוצר ראייה בעולם. הרציונל הוא שגם כך אותם ילדים שאצלם עולה מספר המשקפיים מרכיבים משקפיים אן עדשות מגע עדשות. בנוסף, עדשות מגע מסתמנות ככלי חשוב ויעיל לטיפול בקוצר הראייה בייחוד לאור העלייה בשימוש בעדשות מגע ברחבי העולם. עדשות מגע עם התכנון הטוב ביותר יהיו מוגבלות ביכולת עצירת קוצר ראייה לעומת תכשירים תרופתיים.
האם עדשות מגע קשות עוצרות את עליית המספר במשקפיים?

התשובה האם עדשות מגע קשות עוזרות בעצירת קוצר הראייה הינה שלילית. בעבר חשבו כי עדשות מגע קשות עוזרות לעצור את המספר במשקפיים, המחקרים שבדקו את השפעת עדשות המגע הקשות על העלייה בקוצר הראיה התבצעו בתחילה בקבוצות קטנות, לא מבוקרות, ועם אחוז נשירה גבוהה. ברבות הימים הסתבר כי עדשות מגע קשות אינן משפיעות  על מניעת התקדמות קוצר הראייה בגלל שהשפעתן ניכרה בהשטחת הקרנית ולאחר הפסקת השימוש האפקט התפוגג. מכאן, כי כלל אפקט ולו הקטן ביותר של עדשות מגע קשות בעצירת קוצר הראייה.

האם עדשות מגע רכות עוצרות את עליית המרשם או המספר במשקפיים, האם עדשות מגע רכות בכלל עוזרות בעצירת קוצר הראייה?
עדשות מגע רכות כולל עדשות מגע רכות אספריות אינן משפיעות על האטת קוצר הראייה או מניעת התקדמות המספר במשקפיים. עדשות מגע רכות רגילות אינן משפיעות כלל על עצירת קוצר הראייה בעוד נתונים ראשוניים ממחקרים מראים כי לעדשות מגע רכות בעלות עיצוב רב מוקדי יש יכולת להשפיע על עצירת קוצר הראייה.

האם הרכבת משקפי ביפוקאל אצל ילדים עוצרות את עליית המרשם או המספר במשקפיים?

משקפי ביפוקל אצל ילדים שאינם מוגדרים עם מאפיינים ספציפיים בראייה הדו עינית אינם עוצרות את קוצר הראייה. ניסיונות להאט את התקדמות קוצר הראייה נעשו כבר לפני 70 שנה. הרכבת משקפי ביפוקל עם תוספת לקרוב של 0D1.0+ עד 0D2.0+ אינה משפיעה על התקדמות קוצר הראייה אצל ילדים אקסופורים.  מחקר רב מרכזי לא מצא יתרון מסויים של משקפי ביפוקל בילדים עם אזופוריה לקרוב.

האם הרכבת משקפי משקפי מולטיפוקל עוצרות את קוצר הראייה אצל ילדים שאצלם כל הזמן המספר במשקפיים עולה?
התשובה חיובית, בקרב ילדים הסובלים מאזופוריה עם פיגור באקומודציה (lag of accommodation)  קצב עליית המספר הואט ב%50 על ידי מתן משקפיים מולטיפוקליות.

לילד שלי עולה כל הזמן המספר במשקפיים, האם עדשות מגע רכות ביפוקל ומולטיפוקל יכולות לעצור את עליית המספר במשקפיים?

ההצלחה של משקפיים עם עדשות דו-מוקדיות ורב מוקדיות בילדים קצרי רואי אזו-פורים או עם פיגור ביכולת האקומודציה הניעו את פיתוחן של עדשות מגע עם פרופיל זהה. במחקר נמצא כי קבוצת ילדים שהרכיבו עדשות מגע הדו-מוקדיות התקדמות קוצר הראייה הייתה נמוכה ב 50% בהשוואה לקבוצת הילדים שהרכיבו עדשות מגע חד-מוקדיות. בהתייחס לעדשות מגע רכות מולטיפוקל, מחקר  מצא שילדים שהרכיבו עדשות מגע רכות רב-מוקדיות מסוג הציג ירידה מובהקת סטטיסטית בהתקדמות אורך העין בהשוואה לילדים שהרכיבו עדשות מגע רכות חד-מוקדיות.

שמעתי שיש עדשות שישנים איתם בלילה וקמים בבוקר ללא מספר במשקפיים. אמרו לי שאלו עדשות אורטו-קיי. מהן עדשות אורטו-קיי? כיצד הן עובדות בכלל והאם הן מתאימות לכל המספרים במשקפיים?

עדשות אורטו-קיי נעזרות בטכניקה הידועה כאורטוקרתולוגיה. בשיטה זאת מרכיבים עדשת מגע על העין במשך הלילה, בזמן שינה. העדשה משנה את קמירות הקרנית כך שבבוקר ע"י הרחקה או נדידה של תאי אפיתל של הקרנית לאזור ההקפי. בבוקר לאחר הסרת עדשת האורטו-קיי, נשארת קמירות שטוחה יותר של הקרנית המאפשרת ירידה של המספר במשקפיים. אורטוקרתולוגיה הן עדשות מגע בעלות פרופיל עיצובי של גיאומטריה הפוכה שגורמות ע"י כוחות פיסקליים לנדידה של תאי משטח הקרנית (אפיתל) לכיוון היקף או היקף האמצעי של הקרנית. בגלל אפקט הנדידה של תאי האפיתל קרנית העין נעשית שטוחה יותר וקוצר הראייה פוחת ואף יורד לאפס(תלוי בעוצמה לפני התחלת הטיפול). שיטה זאת מתאימה לרוב לעוצמות קוצר ראייה של עד מינוס 5.0 עם אסטיגמציה נמוכה נגד הכלל.

האם עדשות אורטו-קי עוצרות את עליית המרשם או המספר במשקפיים, האם עדשות אורתו-קי בכלל עוזרות לעצור את  קוצר הראייה? מהם התוצאות קליניות של עדשות אורתו-קי

עדשות אורתו-קי הציגו יכולת בינונית עד גבוהה לעצירת קוצר הראייה במספר מחקרים קצרי טווח. רוב המחקרים שבחנו את האורתוקרתולוגיה הציגו ירידה בהתקדמות קוצר הראייה בקצב של -0.30D בשנה והאטו את התקדמות קוצר הראייה ואורך העין ב 50% לאחר שנתיים ואף מחקר אחד מצא ירידה של %63 בהתקדמות אורך העין.

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום קוצר ראייה. האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום, סריקה, הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור בכתב מד"ר ניר ארדינסט. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

השאר תגובה

תגיות

Cyclopentolate (ציקלופנטולט) Timolol Tropicamide (טרופיקאמיד) WSPOS: האיגוד העולמי לרפואת עיניים ילדים ופזילה אטרופין אמצעים לעצירת קוצר ראייה אסטיגמציה ביקור וייעוץ של הרופא גנטיקה וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט דרכים לעצירת קוצר ראייה האטה של קוצר הראייה האם לילד יהיה משקפיים המרכז לעצירת קוצר ראייה התפתחות חדות הראייה אצל ילדים חדות ראייה אצל ילדים טיפול באטרופין לעצירת המספר טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים טיפול תרופתי לעצירת המרשם מחקרים על ילדים וקוצר ראייה מיופיה מניעת קוצר ראייה נזקי שמש לעין סיבוכי קוצר ראייה סיבות לקוצר ראייה עדשות מגע עדשות מגע לעצירת קוצר ראייה עדשות משקפיים עצירת המספר במשקפיים עצירת מספר משקפיים עצירת קוצר ראייה עצירת קוצר ראייה משקפיים פירנזפין פירנזפין (Pirenzepine) פעילות בחוץ ומניעת קוצר ראייה פרופ' יאיר מורד פרופ' מורד ד"ר ארדינסט צור קשר צילנדר קוצר ראייה קוצר ראייה בילדים רוחק ראייה שינה באור או בחושך שכיחות קוצר ראייה תרופות

לוח מודעות