חשיבות תיקון רחוק ראייה

ינואר 27th, 2016 | No Comments

חשיבות תיקון רחוק ראייה אצל ילדים עד גיל 6 ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד

עד עתה בילדים קטנים שנמצאו עם מספר של פלוס קטן (רוחק ראייה קל עד 5-6 דיופטר) אנשי המקצוע נזהרו לא לתקן בגלל שהתיקון היה עלול לפגוע בתהליך טבעי של מערכת העין והראייה בו העין גדלה והמספר ירד. האם באמת צריך לתקן? מחקר שהתבצע עם חוקרים מ 6 בתי ספר לאופטומטריה, מחלקת עינים בפילדלפיה ובחסות המכון הלאומי של העין בארה"ב – (National Eye Institute (NEI) הוכיח כי רוחק ראייה שלא תוקן (היפרופיה ללא משקפיים) עם ליקוי ראייה נוספים הובילו לביצועי כתיבה וקריאה נמוכים. שם המחקר נקרא בקיצור VIP-HIP (ראשי התיבות של כותרת המחקר).

מה חדש במחקר?

לילדים עם רוחק ראייה (היפרופיה באנגלית hyperopia) קלה עד מאוד בינונית (3 עד 6 דיופטר) אנשי המקצוע נטו לא לספק תיקון ראייה. ההגיון לא לספק תיקון ראייה נובע מכך שלילד יש אקומודציה אדירה (יכולת לבצע פלוס בעין) והוא מתגבר על ליקוי הראייה של הפלוס ו"מחזיר" את המספר לאפס. לעיתים אנשי המקצוע סיפקו תיקון אם יש סימנים קלינים אך לרוב לא הייתה התייחסות לרוחק ראייה קל. בהתבוננות בכל התמונה במחקר הראו שאם יש שרוחק ראייה קל יחד עם חדות ראייה דו עינית נמוכה מ6/12 וראיית עומק נמוכה בקרב ילדים בגיל הרך יש קשר לביצועים גרועים במבחני שפה מוקדמים (לפני בית ספר יסודי). תוצאות אלו מראות שיש לשקול תיקון של רוחק ראייה קל עד בינוני אך לבדוק פרמטרים נוספים כמו חדות ראייה דו עינית וראיית עומק.

תוצאות המחקר 

בניתוח הנ"ל, החוקרים בדקו 492 ילדים, בגילאי 4-5 שנים. החוקרים חילקו את הילדים לשתי קבוצות עם אותם כמות נבדקים בכל קבוצה. בקבוצה אחת היו ילדים עם רוחק ראייה (היפרופיה באנגלית hyperopia) קלה עד מאוד בינונית (3 עד 6 דיופטר) עד מתונה ובקבוצה השנייה נבדקו ילדים עם ראייה תקינה.

התוצאות הראו ביצועים גרועים בקריאה וכתיבה במבחן TOFEL עם מובהקות סטטיסטית בקרב ילדים עם רוחק ראייה מתון שלא תוקן באמצעים אופטיים (עדשות מגע או משקפיים), תוצאות המבחן היו נמוכות יותר בקרב ילדים עם חדות ראייה נמוכה וליקוי ותפקוד נמוך בראייה לקרוב (ראייה דו עינית ותפיסת עומק).

מחקרים נוספים נדרשים כדי לקבוע אם תיקון של רוחק ראייה קל יכול למנוע התפתחות של תוצאות נמוכות במבחני שפה והאם שווה להתערב אצל ילד קטן (שלא בגיל המחקר) בתהליך האמטרופיזציה (ילודים ייוולדו עם רוחק ראייה כמצב נורמלי ועם השנים לרוב עד גיל 5-6 שנים ישנו תהליך שנקרא האמטרופיזציה הגורם למספר לרדת לאפס).

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום קוצר ראייה.האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום, סריקה, הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור בכתב מד"ר ניר ארדינסט. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

השאר תגובה

תגיות

Cyclopentolate (ציקלופנטולט) Timolol Tropicamide (טרופיקאמיד) WSPOS: האיגוד העולמי לרפואת עיניים ילדים ופזילה אטרופין אמצעים לעצירת קוצר ראייה אסטיגמציה ביקור וייעוץ של הרופא גנטיקה וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט דרכים לעצירת קוצר ראייה האטה של קוצר הראייה האם לילד יהיה משקפיים המרכז לעצירת קוצר ראייה התפתחות חדות הראייה אצל ילדים חדות ראייה אצל ילדים טיפול באטרופין לעצירת המספר טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים טיפול תרופתי לעצירת המרשם מחקרים על ילדים וקוצר ראייה מיופיה מניעת קוצר ראייה נזקי שמש לעין סיבוכי קוצר ראייה סיבות לקוצר ראייה עדשות מגע עדשות מגע לעצירת קוצר ראייה עדשות משקפיים עצירת המספר במשקפיים עצירת מספר משקפיים עצירת קוצר ראייה עצירת קוצר ראייה משקפיים פירנזפין פירנזפין (Pirenzepine) פעילות בחוץ ומניעת קוצר ראייה פרופ' יאיר מורד פרופ' מורד ד"ר ארדינסט צור קשר צילנדר קוצר ראייה קוצר ראייה בילדים רוחק ראייה שינה באור או בחושך שכיחות קוצר ראייה תרופות

לוח מודעות