ילד בכור וקוצר ראייה

דצמבר 19th, 2015 | No Comments

ילדים בכורים וקוצר ראייה דר' ניר ארדינסט פרופ' יאיר מורד

לילדים בכורים יש סיכוי גבוה יותר להפוך לקצרי רואי מאשר ילדי הזקונים. לפי מחקר שהתפרסם בשנת 2015 נמצא קשר עם מובהקות סטטיסטית בין סדר לידת הילדים במשפחה לבין קוצר ראייה.

קוצר ראייה עלה בשכיחותו ברחבי העולם המערבי ובהפרש של דור אחד השכיחות נסקה ללא הסבר מדעי וברור. קוצר ראייה הינו הליקוי התשבורתי הנפוץ ביותר. לפי הערכות כ 40% מאזרחי ישראל סובלים מקוצר ראייה.
קוצר ראייה גבוה עלולים להיות נזקים ברשתית בעיקר קרעים, כלי דם חדשים והפרדות רשתית ובנוסף קוצר ראייה מעלה את הסיכון לחלות במחלות עיניים הנקראת גלאוקומה זווית פתוחה, קטרקט ועוד.
מחלות עיניים וסיבוכי קוצר ראייה נחשבות רציניות ויש לזכור כי במדינות רבות קוצר ראייה גבוה נחשב כאחד מהגורמים המובילים לאובדן ראייה (עיוורון). סיבות אלו גרמו להקצאת משאבים אדירים במחקר בסיסי וקליני בקוצר ראייה וכן לתנופת מחקרים אפידמיולוגים ומחקרים ברפואת הציבור.

גורמי סיכון ידועים להתפתחות קוצר ראייה הם רקע גנטי ומשפחתי (הורה אחד עם קוצר ראייה סיכון פי 2.94 לפתח קוצר ראייה, שני ההורים הסיכון עולה לפי 7.73), עונת הלידה של הילד (קיץ מגביר), העדר פעילות מחוץ לבית, משך ההריון של האם, זמן עבודה מקרוב (קריאה, כתיבה, עיסוק במחשבים וכו') וכעת גם ילדים בכורים.

מחקר שפורסם בשנת 2015 בכתב העת jama ophthalmology שריכז 4 אוכלוסיית מחקר של קוצר ראייה ובדק את השפעת גילאי האחים (יחס סדרי הלידה במשפחה) והקשר לקוצר ראייה. המחקר בדק מדגם גדול מאוד של סה"כ 89120 נבדקים בין גילאי 40 עד 69 שנים. החוקרים הגדירו את חומרת קוצר הראייה והפרידו בין קוצר ראייה לקוצר ראייה חמור. את קוצר הראייה הגדירו עד 0.75 דיופטר או פחות ואת קוצר הראייה החמור הגדירו עד 6.00 דיופטר או פחות.
מתוך 4 אוכלוסיית המחקר של קוצר ראייה שהמחקר ריכז היו 2 קבוצות גדולות של נתונים ובמדגם גדול זה המחקר מצא כי יש קשר בעל מובהקות סטטיסטית בין קוצר ראייה לבין הסדר של גילאי הילדים במשפחה. במילים אחרות המחקר מצא שיש קשר מובהק בין קוצר ראייה לבין סדר הלידה של הילדים במשפחה. ממצאי המחקר הראו כי ילדים שנלדו ראשונים סבלו יותר מקוצר ראייה לעומת הילדים שנלדו אחרונים במשפחה.

ממצאי המחקר מצאו כי הילדים שנולדו ראשונים היו בעלי 10% יותר לפתח קוצר ראייה וב 20% יותר לפתח קוצר ראייה חמור מאשר ילדים שנולדו אחרונים. החוקרים מצאו מתאם חיובי בין סדר גיל הלידות המאוחר וקוצר ראייה. החוקרים טוענים כי הסיכון לקוצר ראייה נהפך לנמוך יותר ככל שסדר הלידות הינו מאוחר יותר (ילדים צעירים יותר) ומכאן קוצר הראייה פחות נפוץ במשפחות בהן יש יותר ילדים או ילדים גדולים יותר. ההסבר שהוצאה לממצאים אלו שההורים חושפים את ילדיהם הבכורים לסביבה חינוכית המעודדת התפתחות של קוצר ראייה. כלומר הילדים שנולדו מוקדם זוכים להשקעה גדולה יותר ונחשפים לסביבת המאיצה קוצר ראייה.

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום קוצר ראייה. האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום, סריקה, הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור בכתב מד"ר ניר ארדינסט. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

השאר תגובה

תגיות

Cyclopentolate (ציקלופנטולט) Timolol Tropicamide (טרופיקאמיד) WSPOS: האיגוד העולמי לרפואת עיניים ילדים ופזילה אטרופין אמצעים לעצירת קוצר ראייה אסטיגמציה ביקור וייעוץ של הרופא גנטיקה וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט דרכים לעצירת קוצר ראייה האטה של קוצר הראייה האם לילד יהיה משקפיים המרכז לעצירת קוצר ראייה התפתחות חדות הראייה אצל ילדים חדות ראייה אצל ילדים טיפול באטרופין לעצירת המספר טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים טיפול תרופתי לעצירת המרשם מחקרים על ילדים וקוצר ראייה מיופיה מניעת קוצר ראייה נזקי שמש לעין סיבוכי קוצר ראייה סיבות לקוצר ראייה עדשות מגע עדשות מגע לעצירת קוצר ראייה עדשות משקפיים עצירת המספר במשקפיים עצירת מספר משקפיים עצירת קוצר ראייה עצירת קוצר ראייה משקפיים פירנזפין פירנזפין (Pirenzepine) פעילות בחוץ ומניעת קוצר ראייה פרופ' יאיר מורד פרופ' מורד ד"ר ארדינסט צור קשר צילנדר קוצר ראייה קוצר ראייה בילדים רוחק ראייה שינה באור או בחושך שכיחות קוצר ראייה תרופות

לוח מודעות