מחקרים חדשים: האטת קוצר ראייה בילדים

מאי 13th, 2016 | No Comments

מחקרים חדשים: האטת קוצר ראייה בילדים דר' ניר ארדינסט פרופ' יאיר מורד

מחקרים על ילדים וקוצר ראייה דר ניר ארדינסט פרופ' יאיר מורד

מחקרים על ילדים וקוצר ראייה דר ניר ארדינסט פרופ' יאיר מורד

קוצר ראייה שאינו קוצר ראייה גבוה הינו ליקוי ראייה קל. בקוצר ראייה העין "שוברת" את קרני האור חזק מידי וממקמת אותם לפני הרשתית. הסיבות שקרני האור ישברו לפני הרשתית הם:

  • כוח קרנית חזק מידי (הקרנית קמורה מידי)
  • אורך גלגל העין גדול מידי (קרני האור ישברו לפני הרשתית בגלל המרחק)

בקוצר ראייה גבוה קיים מרכיב תורשתי חזק יותר ובדרך כלל קוצר ראייה גבוה (מעל מינוס 6) נגרם בגלל אורך עין גדול מידי ולא בגלל כוח קרנית חזקה מידי.

למרות שהסיבה המדויקת לקוצר ראייה אינה יודעה, המון ילדים ובני נוער סובלים מקוצר ראייה בשנים האחרונות וללא סיבה ממוקדת. נראה כי הסיבה לקוצר ראייה הינה תורשה אבל תורשה או גנטיקה אינה הסיבה היחידה וגורמים סביבתיים (עבודה מקרוב, חוסר פעילות מחוץ לבית בשמש וכו') גורמים לקוצר ראייה ומהווים גורם די משמעותי.  

מחקרים על פעילות מחוץ לבית בזמן אור שמש וקוצר ראייה

הילדים של היום כבר לא משחקים במשחקי רחוב כמו קלאס, משחקי גולות, שלושה מקלות, משחקי כדור, משיכה בחבל, תופסת, ציור בגירים ומחבואים. גם בהפסקות בכיתה ילדים לא יוצאים לחצר ונשארים מול הטלפונים החכמים ומבלים בהתכתבויות, רשתות חברתיות, משחקי מחשב וכו'. כדי לענות מדוע ישנה נסיקה עצומה בקוצר הראייה ברחבי העולם וכל זאת בהפרש של דור אחד בלבד בוצעו מספר מחקרים בתחום השפעת הסביבה. את השפעת הסביבה של קוצר ראייה ניתן לבדוק האם יש קשר לכך שילדים פשוט לא יוצאים החוצה יותר. בנושא זה בוצעו עשרות מחקרים בעיקר במדינות דנמרק (שנת 2013), טיוואן (שנת 2013), אוסטרליה, סינגפור וסין.

מחקר שהתבצע בשנת 2013 ע"י חוקר בטייוואן בדק את השפעות של פעילות מחוץ לכיתה (בזמן הפסקות) על התקדמות של קוצר ראייה. המחקר התבצע על תלמידים בגילאים 7 עד 11 שנים בבתי ספר יסודיים במשך שנה.

שאלת המחקר הייתה האם פעילות מחות לכיתה בזמן ההפסקות תתרום להתקדמות או למניעת התקדמות של קוצר ראייה. לצורך כך המחקר בוצע על 2 קבוצות מחקר. קבוצה ראשונה כקבוצת מחקר פעילה בעלת 333 ילדים אשר ילדיה יצאו מחוץ לכיתה בהפסקות. מנגד בוצעה גם קבוצה שנייה שהיא קבוצת ביקרות שילידה לא יצאו מחוץ לכיתה בזמן ההפסקות.

בשלבים הראשונים של המחקר לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין שתי הקבוצות. לאחר שנה אחת של המחקר ראו תוצאות לטובת הילדים שיצאו מחוץ לכיתה בזמן ההפסקות.  בקבוצה שילדיה יצאו מחוץ לכיתה בהפסקות נצפו התקדמות איטית יותר של קוצר הראייה לעומת הקבוצה שילידה לא יצאו מחוץ לכיתה בזמן ההפסקות. בנוסף, בקבוצה שילדיה יצאו מחוץ לכיתה בהפסקות היו מקרים מעטים של קוצר ראייה (8%) לעומת הקבוצה שילידה לא יצאו מחוץ לכיתה בזמן ההפסקות (17.6%).

האם הגנטיקה או התורשה הינה הסיבה לקוצר ראייה? מחקר מצא שגנטיקה הינה הסיבה המובילה לקוצר ראייה.

במילים אחרות, אם שני ההורים הם קצרי ראייה, קיים סיכון גדול יותר שילדיהם יהיו קצרי גם. אבל אתה לא יכול לחזות מי יהיה קצר רואי ורק על בחינה של אילן היוחסין שלהם. מחקר שנערך שנים רבות חיפש את הסיבות לקוצר ראייה ומצא שגנטיקה ותורשה מובילה את הגורם לקוצר ראייה. המחקר מצא אם אחד ההורים סובל מקוצר ראייה, הסיכוי שהילד יפתח קוצר ראייה הינו פי 2. אם שני ההורים סובלים מקוצר ראייה – סיכוי שהילד יפתח קוצר ראייה כבר נוסק לפי 7 יותר.

האם ילדים שקוראים המון ונמצאים כל היום מול המחשב הם בעלי סיכוי גבוהים יותר להיות קצרי רואי מאשר ילדים שלא קוראים הרבה?
ישנם חוקרים שחושבים שקריאה ועבודה ממושכת מול מחשב אכן גורמת לקוצר ראייה אבל המחקרים האחרונים והעדויות אינן מוחלטות כלל.

סיכום המחקר: א. פעילות מחוץ לכיתה בזמן ההפסקות מפחיתה ומאיטה את התקדמות קוצר הראייה לילדים יש כבר קוצר ראייה. ב. פעילות מחוץ לכיתה בזמן ההפסקות מפחיתה את הסיכון לפתח קוצר ראייה (לאותם ילדים ללא קוצר ראייה כלל)

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום קוצר ראייה. האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא ו/או לשכתב מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום, סריקה, הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור בכתב מדר' ניר ארדינסט פרופ' יאיר מורד. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

 

השאר תגובה

תגיות

Cyclopentolate (ציקלופנטולט) Timolol Tropicamide (טרופיקאמיד) WSPOS: האיגוד העולמי לרפואת עיניים ילדים ופזילה אטרופין אמצעים לעצירת קוצר ראייה אסטיגמציה ביקור וייעוץ של הרופא גנטיקה וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט דרכים לעצירת קוצר ראייה האטה של קוצר הראייה האם לילד יהיה משקפיים המרכז לעצירת קוצר ראייה התפתחות חדות הראייה אצל ילדים חדות ראייה אצל ילדים טיפול באטרופין לעצירת המספר טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים טיפול תרופתי לעצירת המרשם מחקרים על ילדים וקוצר ראייה מיופיה מניעת קוצר ראייה נזקי שמש לעין סיבוכי קוצר ראייה סיבות לקוצר ראייה עדשות מגע עדשות מגע לעצירת קוצר ראייה עדשות משקפיים עצירת המספר במשקפיים עצירת מספר משקפיים עצירת קוצר ראייה עצירת קוצר ראייה משקפיים פירנזפין פירנזפין (Pirenzepine) פעילות בחוץ ומניעת קוצר ראייה פרופ' יאיר מורד פרופ' מורד ד"ר ארדינסט צור קשר צילנדר קוצר ראייה קוצר ראייה בילדים רוחק ראייה שינה באור או בחושך שכיחות קוצר ראייה תרופות

לוח מודעות