נזק האור הכחול ממסכים

אפריל 10th, 2013 | No Comments

נזק האור הכחול ממסכים אלקטרונים ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד

מאמר זה נכתב מתוך הרצאות, הצגת פוסטרים ודיונים בכנס AAPOS שנערך ב 3 עד 7 לאפריל 2013 ב Westin Copley מסצ'וסטס בוסטון ארה"ב ומחקרים בכנסים ברחבי העולם.

למסכים אלקטרונים ישנם יכולת רבה לפלוט אורכי גל קצרים ובעיקר בתדר בכחול. מסכים אלקטרונים כוללים טלפון חכם-סמארטפון, טאבלט-מחשב שולחני, מסכי מחשב וכו'. עם השימוש הגובר במסכי אלקטרונים חשוב להיות מודעים לסיכונים שעלולים להתרחש בחשיפה ארוכה לאורכי גל קצרים. יש לזכור כי מדובר בעוצמות הספק נמוכים ביותר אשר עלולים להסב נזק מצטבר בחשיפה ארוכה ביותר.

השעון הפנימי של מקצב היממה של בני אדם הינו כ 24 שעות. אור היום שומר על השעון הפנימי של בני אדם בסמיכות עם הסביבה. ההורמון מלטונין קשור לשעון הפנימי וידוע שאנשים שלא ישנו בלילה והיו חשופים לאור מלאכותי למשל עבודה במשמרת הלילה היו בסיכון להתפתחות סוגים של סרטנים לרבות  סרטן שד, ערמונית ומחלות לב וסוכרת. במחקרים רבים הראו שחשיפה לאור מדכאת את הפרשת מלטונין שכאמור הורמון זה משפיע על מקצבי היממה, ויש כמה מקרים שמראים קורלציה בין רמות נמוכות של מלטונין לסיכון להתפתחות סרטן.

אם אור מכל סוג תדר (צבע) עלול לדכא את הפרשת מלטונין, אור כחול מדכא את הפרשת המלטונין בצורה הכי חזקה. במחקר מסוים החוקרים הוכיחו כי האור הכחול מדכא ייצור מלטונין פי 2 בהשוואה לאור הירוק. מחקרים התחלתיים שהצגו בכנסים (לא פרסום רשמי) מייחסים נזק של חימצון (רדיקל חופשי) או ניטריק אוקסיד (NO) למולקלות הרטינל (מופקת מויטמין A) בפוטורצפטורים (קולטן).

מחקרים נוספים שבודקים את הסיכונים של האור הירוק מדווחים על כי מלבד הסיכונים להתפתחות סוגים של סרטנים בגלל דיכוי ייצור המלטונין תתכן גם השמנה. מלבד זאת ישנם עדויות ראשוניות כי האור הכחול ממסכים יכול להסב נזק לרשתית, מוביל לירוד (קטרקט), פגיעה בזיכרון ודיכאון.

 

 

השאר תגובה

תגיות

Cyclopentolate (ציקלופנטולט) Timolol Tropicamide (טרופיקאמיד) WSPOS: האיגוד העולמי לרפואת עיניים ילדים ופזילה אטרופין אמצעים לעצירת קוצר ראייה אסטיגמציה ביקור וייעוץ של הרופא גנטיקה וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט דרכים לעצירת קוצר ראייה האטה של קוצר הראייה האם לילד יהיה משקפיים המרכז לעצירת קוצר ראייה התפתחות חדות הראייה אצל ילדים חדות ראייה אצל ילדים טיפול באטרופין לעצירת המספר טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים טיפול תרופתי לעצירת המרשם מחקרים על ילדים וקוצר ראייה מיופיה מניעת קוצר ראייה נזקי שמש לעין סיבוכי קוצר ראייה סיבות לקוצר ראייה עדשות מגע עדשות מגע לעצירת קוצר ראייה עדשות משקפיים עצירת המספר במשקפיים עצירת מספר משקפיים עצירת קוצר ראייה עצירת קוצר ראייה משקפיים פירנזפין פירנזפין (Pirenzepine) פעילות בחוץ ומניעת קוצר ראייה פרופ' יאיר מורד פרופ' מורד ד"ר ארדינסט צור קשר צילנדר קוצר ראייה קוצר ראייה בילדים רוחק ראייה שינה באור או בחושך שכיחות קוצר ראייה תרופות

לוח מודעות