עונת הלידה, מלטונין אור טבעי וקוצר ראייה

מרץ 1st, 2013 | No Comments

עונת הלידה, מלטונין אור טבעי וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט ופרופ יאיר מורד

רוצים ילד בלי משקפיים? כנראה שתצטרכו לכוון את הלידה לעונת החורף.
מחקר מראה שילדים שנולדו בקיץ יסבלו יותר מקוצר ראייה (מיופיה) מאפשר ילדים שנולדו בחורף.

על המחקר

במחקר שהתפרסם בכתב העת היוקרתי Ophthalmology בתחום רפואת העיניים נבדק הקשר בין עונת הלידה והמצב התשבורתי של העין (מספר של משקפיים). במחקר נבדקו 276911 נבדקים בין גיל 16 לגיל 22 כאשר 157663 היו נערים ו119248 נערות. כל הנבדקים במחקר היו תושבי ישראל, מגויסים לצה"ל ונבדקו במהלך תקופה של 5 שנים.

תקציר המחקר

לפי המחקר, ליקוי התשבורת (קוצר ראייה שנגרם בין היתר בגלל גדילת העין או התארכות העין) מתפתח ומתרחש אחרי הלידה ולא במהלך הריון. קוצר ראייה תלוי בכמות החשיפה של אור השמש במהלך השנה הראשונה והחודשים הראשונים של התינוק. לפי תוצאות המחקר תינוקות שנולדו בחודשי הקיץ היו בסיכון גבוה של רבע (כ 24%) לפתח קוצר ראייה גובה (שמשמעותו מעל מינוס 6 דיופטר) בהשוואה לתינוקות שנולדו בחודשי החורף (דצמבר וינואר).

הסבר תוצאות המחקר

א. מלטונין

ההסבר העיקרי של ממצאי המחקר מתבסס על תפקיד המלטונין בגוף האדם. מחקרים רבים בבני אדם ובחיות הוכיחו שחשיפה לאור מדכאת את הפרשת מלטונין. מלטונין ידוע בכינוי של הורמון החושך כי חשיפה לאור כאמור מדכאת את הפרשתו ובזמן החשיכה הוא מופרש. המלטונין, מיוצר בבלוטת האצטרובל הנמצאת מחוץ למחסום הדם-מוח והורמון זה מתפקד כהורמון אנדוקריני לכל דבר מאחר שהוא מופרש לזרם הדם. יש לציין כי יצור מלטונין יורד עם הגיל. מלטונין משפיע על מקצבי היממה (עירות-שינה) וגם על טמ' הגוף. בבדיקות לצורך מחקרים למשל ניתן למצוא את המלטונין בשתן וברוק בכמויות קטנות.

ב. הקשר בין יצוא מלטונין לאור

יצור מלטונין מתאפשר בזמן חשכה (ללא אור שמש או אור מלאכותי). מנגד, עיכוב יצור המלטונין בגוף האדם נגרם כאשר העין קולטת אור וליתר דיוק כאשר פוטונים נקלטים ברשתית העין.

עיכוב מלטונין מתרחש בעיקר באורכי קל קצרים (כחול) כלומר מכל אורכי הגל (צבעים) האור הכחול יעכב את יצור המלטונין בצורה הכי גבוהה. אורך הכל שמעכב נמצא בטווח אורכי הגל 460 עד 480 ננומטר ותלוי מאוד בהספק (עוצמת האור הכחול) וזמן החשיפה. נורות הלהט או נורות הליבון בהן נעשה שימוש במאה הקודמת הפיקו מעט אור כחול, כמו כן גם מסכי המחשב ה"שמנים" או ה CRT הפיקו מעט אור כחול ולכן לא היה עיכוב של מלטונין. כיום מסכי מחשב מסוג LED או LCD או מסכי הטלפונים החכמים (סמארטפונים) משחררים כמויות גדולות של אור כחול ומעכבים את הייצור של מלטונין.
ככל שייצור המלטונין מופחתת (בין אם חשיפה ממושכת לאור בקיץ או חשיפה לאור כחול ממסכי מחשב או טלפונים חכמים) כך תהיה הפרשה נמוכה יותר בלילה או בשעות החשכה.

הקשר בין מלטונין לקוצר ראייה

למחזוריות המלטונין תפקידים רבים בגוף האדם ובין היתר הוא אחראי על מווסת וקשור לתהליכים המשנים את אורך העין. ככל שיש פחות מלטונין שמופרש או מיוצר כך העין תתארך יותר. כאשר העין מתארכת יש יותר קוצר ראייה. אם ייצור המלטונין יורד בחודשים הראשונים של החיים (בגלל חשיפה ממושכת לשעות אור ארוכות בקיץ, אור כחול ממסכי מחשב או טלפונים חכמים) כך יהיה יותר קוצר ראייה.

יש לזכור שכבר שאחרי החודשים הראשונים של החיים התמונה מתהפכת. תאורה מחוץ לבית (שאינה מלאכותית) או תאורת אור שמש מספקות אמצעי הגנה נגד התפתחות קוצר ראיה. כנראה אורך גל מסוים ובעיקר כחול מונע התקדמות של קוצר ראייה אצל ילדים. גם מחקרים במודלים של בעלי חיים (בעיקר חומוס וקופי מקוק) מצאו כי רמות אור (דומות לתאורה מחוץ לבית) מונעות גם אצלם קוצר ראייה. ההמלצות לילדים הן לעסוק בפעילות מחוץ לבית (פעילות ספורטיבית או טיולים) בזמן אור שמש כדי למנוע קוצר ראייה.

סיכום

לידה בחורף ובחודשים הראשונים של החיים תגרום לילד להיות עם פחות קוצר ראייה בגלל אופי התהליך של ייצור מלטונין (הורמון החושך). יש לשים לב שהתמונה מתהפכת בהמשך החיים כאשר התינוק הרך הופך לילד, בזמן זה יש להקפיד שהילד יבלה מעל 14 שעות בשבוע בפעילות מחוץ לבית בזמן אור יום (שמש). פעילות של הילד מעל 14 שעות בשבוע מחוץ לבית עוצרת את התקדמות קוצר הראייה. מייחסים לפעילות בחוץ השפעות של אורך גל מסוים מהשמש, קוטר אישון קטן וקבוע, הפסקת מאמץ האקומודציה (פוקוס לקרוב) וויטמין D.

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום קוצר ראייה. האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום, סריקה, הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור בכתב מד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

השאר תגובה

תגיות

Cyclopentolate (ציקלופנטולט) Timolol Tropicamide (טרופיקאמיד) WSPOS: האיגוד העולמי לרפואת עיניים ילדים ופזילה אטרופין אמצעים לעצירת קוצר ראייה אסטיגמציה ביקור וייעוץ של הרופא גנטיקה וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט דרכים לעצירת קוצר ראייה האטה של קוצר הראייה האם לילד יהיה משקפיים המרכז לעצירת קוצר ראייה התפתחות חדות הראייה אצל ילדים חדות ראייה אצל ילדים טיפול באטרופין לעצירת המספר טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים טיפול תרופתי לעצירת המרשם מחקרים על ילדים וקוצר ראייה מיופיה מניעת קוצר ראייה נזקי שמש לעין סיבוכי קוצר ראייה סיבות לקוצר ראייה עדשות מגע עדשות מגע לעצירת קוצר ראייה עדשות משקפיים עצירת המספר במשקפיים עצירת מספר משקפיים עצירת קוצר ראייה עצירת קוצר ראייה משקפיים פירנזפין פירנזפין (Pirenzepine) פעילות בחוץ ומניעת קוצר ראייה פרופ' יאיר מורד פרופ' מורד ד"ר ארדינסט צור קשר צילנדר קוצר ראייה קוצר ראייה בילדים רוחק ראייה שינה באור או בחושך שכיחות קוצר ראייה תרופות

לוח מודעות