תאורה מלאכותית וקוצר ראייה

פברואר 10th, 2016 | No Comments

תאורה מלאכותית וקוצר ראייה בילדים ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד

ילדים רבים נעזרים בתאורה מלאכותית מסוגים שונים שמקורה במנורת שולחן העבודה. חלק התאורה המלאכותית בשולחן העבודה מקורה מנורות ליבון לרבות נורות רגילות, נורות טונגסטן, נורות הלוגן, נורות קוורץ או נורות ההלוגן.
חלק מהנורות שייכות לסוג נורות פריקה כדוגמת נורת הפלורסנט המוכרת וכו' שממוקמת בחדר הילד או במנורה בשולחן העבודה. הורים רבים שואלים אותנו האם יש נזקים לגוף האדם ולעיניים בתאורה מלאכותית. על נזקי האור הכחול דנו במאמר אודות נזקי האור הכחול ממסכים והשאלה האם יש עוד נזקים על העין או האם תאורה מלאכותית עלולה לגרום לקוצר ראייה אצל ילדים.
על השפעת תאורה וקוצר ראייה ננסה לענות בארבע שאלות שלמעשה היו שאלת המחקר של החוקרים.

האם יש קשר בין סוג התאורה (נורה) לבין המצב התשבורתי של העין (מספר משקפיים)?

בבתים עם תאורת מסוג מנורות להט (נורה רגילה שאינה חסכונית כדוגמת נורה פלורוסנטית) מחקר מצא כי השכיחות של היפרופיה (רוחק ראייה) נמוכה יותר בהשוואה לילדים ששהו בבתים עם תאורת מסוג פלורסנט. במילים אחרות, לפי המחקר הנ"ל תאורה פלורסנטית עלולה לקדם קוצר ראייה כיוון שפחות רוחק ראייה הינו יותר קוצר ראייה. להוציא את ממצאי המחקר הנ"ל טרם נמצאו או הוצגו ממצאים שתומכים בדעה כי לסוגי התאורה הסמוכים או הנמצאים בקרבת הילד ישנה השפעה על התפתחות המצב המרשם או מספר המשקפיים בילד.

האם צבע האור בשינה משפיע על התפתחות קוצר ראייה?

בשנת 2003 Wallace S. Foulds מסינגפור יחד עם עמיתיו (בריטניה ואוסטרליה) פרסמו בכתב העת IOVS מאמר מעניין אודות התפתחות המצב הרפקטיבי בהתאם לאורך הגל (צבע האור). אפרוחים בני יום שגדלו באור אדום פיתחו קוצר ראייה. מנגד, אפרוחים שגדלו תחת תנאי אור כחול פיתחו רוחק ראייה. כלומר תאורה "חמה" בעלת אורך גל ארוך (צבע אדום) גורמת לקוצר ראייה אצל חיות.

מה מראים המחקרים על השפעת התאורה  על קוצר ראייה אצל ילדים ומה מראים אותם מחקרים על חיות?

המחקר הראשון שבדק את הנושא של תאורה זמן שינה הציג ממצאים שתמכו כי ילדים שישנו בקרבת או בסביבת אור בחדר לרבות מנורת לילה פיתחו קוצר ראיה בשכיחות גבוהה יותר. להוציא את ממצאי המחקר הנ"ל טרם נמצאו או הוצגו ממצאים שתומכים בדעה כי לעוצמת התאורה בזמן השינה של הילד קיימת השפעה על התפתחות המצב המרשם או מספר המשקפיים בילד. תאורה מחוץ לבית (שאינה מלאכותית) או תאורת אור שמש משפיעה על קוצר ראייה ונבדקה רבות אצל ילדים. ראיות אפידמיולוגיות ממחקרים אחרונים מצביעות שפעילות מחוץ לבית אצל ילדים מקנה אמצעי הגנה נגד התפתחות קוצר ראיה. מחקרים במודלים של בעלי חיים (בעיקר חומוס, קופי מקוק) מצאו כי רמות אור ובעיקר האור הכחול (דומות לתאורה מחוץ לבית) מונעות גם אצלם קוצר ראייה.

האם יש קשר בין עוצמות תאורה מלאכותית לבין קוצר ראייה?

בסוף שנת 2013 התפרסם מחקר שבדק אפרוחים שגדלו ברמות נמוכות אור (Lux50) עם מחזור תאורה של אור וחושך פיתחו קוצר ראייה. בדרך זאת של מחזורי תאורה אצל האפרוחים החוקרים הציעו מודל מחקר ובדקו את מנגנון התפתחות קוצר הראייה. בין מנגנונים האפשריים שהחוקרים מצאו היו פעילות דופאמין ברשתית אשר מערבים ומשפיעים על תאי הגנגליון ברשתית.

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום קוצר ראייה.
האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום, סריקה, הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור בכתב מד"ר ניר ארדינסט. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

השאר תגובה

תגיות

Cyclopentolate (ציקלופנטולט) Timolol Tropicamide (טרופיקאמיד) WSPOS: האיגוד העולמי לרפואת עיניים ילדים ופזילה אטרופין אמצעים לעצירת קוצר ראייה אסטיגמציה ביקור וייעוץ של הרופא גנטיקה וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט דרכים לעצירת קוצר ראייה האטה של קוצר הראייה האם לילד יהיה משקפיים המרכז לעצירת קוצר ראייה התפתחות חדות הראייה אצל ילדים חדות ראייה אצל ילדים טיפול באטרופין לעצירת המספר טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים טיפול תרופתי לעצירת המרשם מחקרים על ילדים וקוצר ראייה מיופיה מניעת קוצר ראייה נזקי שמש לעין סיבוכי קוצר ראייה סיבות לקוצר ראייה עדשות מגע עדשות מגע לעצירת קוצר ראייה עדשות משקפיים עצירת המספר במשקפיים עצירת מספר משקפיים עצירת קוצר ראייה עצירת קוצר ראייה משקפיים פירנזפין פירנזפין (Pirenzepine) פעילות בחוץ ומניעת קוצר ראייה פרופ' יאיר מורד פרופ' מורד ד"ר ארדינסט צור קשר צילנדר קוצר ראייה קוצר ראייה בילדים רוחק ראייה שינה באור או בחושך שכיחות קוצר ראייה תרופות

לוח מודעות