ליקוי הראייה הנפוצים בעין

יוני 6th, 2013 | No Comments

ליקוי הראייה הנפוצים בעין: קוצר ראייה, רוחק ראייה וצילנדר ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד

קוצר ראייה ורוחק ראייה מתארים מצבים של ליקוי ראייה ולא מחלות עיניים. את משמעות הליקוי קל לזכור לפי שם הליקוי למשל קוצר ראייה מתאר מצב של נבדק הרואה טוב רק לטווח ראייה קצר ואינו רואה טוב למרחק בדומה לרוחק ראייה שמתאר נבדק שרואה טוב למרחק אך אינו רואה טוב לקרוב.

קוצר ראייה (מיופיה)

קוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד

קוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד

שכיחות קוצר ראייה

קוצר ראייה או מיופה בלועזית (myopia ) הינו הליקוי התשבורתי הנפוץ ביותר. לפי הערכות כ 40% מאזרחי ישראל סובלים מקוצר ראייה ושכיחות קוצר ראייה נוסקת בהיקפה ברחבי העולם.

מהו קוצר ראייה

אדם קצר רואי רואה ברור מקרוב אבל לא מסוגל לראות היטב עצמים רחוקים. הסיבה לכך היא בד"כ גודלה של העין. כאשר העין גדולה מדי, קרני האור המתרכזות על ידי העדשה לא יצרו תמונה ברורה על הרשתית אלא בתוך העין, לפני הרשתית. הרשתית תראה תמונה מטושטשת בלבד. כאשר העצם אותו אנו רואים מתקרב אלינו, תנוע התמונה שלו גם היא אחורה – עד שתגיע למצב בו היא נמצאת על הרשתית ואז העצם נראה בבירור. לכן אדם קצר רואי יראה ברור רק עצמים קרובים אליו. אם מדובר בקוצר ראייה קל, למשל –1.0 , נראה בבירור עצמים הנמצאים במרחק מטר אחד או פחות מאיתנו. בקוצר ראייה קשה, למשל –10.0 נראה רק עצמים הנמצאים 10 ס"מ מהעין בצורה ברורה. כל השאר יראה מטושטש.

כאשר שמים עדשה שלילית (מינוס) לפני העין, העדשה גורמת לתמונה לנוע אחורה עד שהיא נופלת על הרשתית ואז ניתן לראות בבירור.

מהי הסיבה להתפתחות קוצר ראייה?

בחודש אפריל 2015 התפרסם בכתב העת Ophthalmology JAMA מחקר ארוך טווח אשר נמשך 20 שנה (זמן רב למחקר) שבוצע ע"י קבוצת המחקר CLEERE בארה"ב. המחקר בדק את גורמי הסיכון של הילד לפתח קוצר ראייה או במילים פשוטות מהו גורם הסיכון שלילד יהיו משקפיים. המחקר מצא כי למרכיב התורשה יש גורם סיכון משמעותי ביותר. במחקר נמצא כי אם להורה אחד יש קוצר ראייה אז לילד או לילדה יש גורם סיכון של פי 2.94 לפתח קוצר ראייה. אם לשני ההורים יש קוצר ראייה אז לילד או לילדה יש גורם סיכון של פי 7.73 לפתח קוצר ראייה. סיבות נוספות הן עבודה מקרוב (קריאה, כתיבה, מחשבים שימוש בסמארטפונים ועוד), היעדר פעילות של הילדים מחוץ לבית וטשטוש היקפי (כאשר נופלת דמות מטושטשת בהיקף הרשתית).

תיקון קוצר ראייה

קוצר ראייה ניתן לתיקון בעזרת ניתוח תשבורת (ניתוח להסרת משקפיים), ניתוח השתלת עדשה ובדרך הנפוצה ביותר הכוללת תיקונים אופטיים לרבות משקפיים ועדשות מגע. כאשר שמים עדשה משקפים שלילית (מינוס) או עדשת מגע, העדשה גורמת לדמות לנוע אחורה עד שהיא נופלת על הרשתית ואז ניתן לראות בבירור. ניתן להסביר את התיקון בצורה שונה, עדשת מינוס מפחיתה את הכוח האופטי ה"עודף" שיש בעין קצרת רואי ולכן אחרי התיקון הפוקוס נשבר פחות חזק ונופל בדיוק על הרשתית ולא לפניה.

מתי אפשר לחשוד כי קיים קוצר ראייה? כאשר מתקרבים אל הילד ובמקום להגיב או לחייך הילד אינו מזהה פרצופים מוכרים כאשר שמים לב כי הילד יושב קרוב מידי לטלוויזיה ומתקרב לטלוויזיה בזמן עבודה מקרוב (שיעורים,משחקים) הילד מבצע את הפעולות קרוב מאוד אל עיניו כאשר בשביל לראות היטב האדם או הילד מכווץ את העפעפיים (כיווץ העפעפיים מקטין את טשטוש הדמות)

 

רוחק ראייה (היפרופיה, hyperopia)

רוחק ראייה ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד

רוחק ראייה ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד

שכיחות רוחק ראייה

קבוצת המחקר CLEERE בארה"ב מצאה כי השכיחות של רוחק ראייה עומדת על 13% בלבד וכי ליקוי זה שכיח בעיקר אצל ילדים.

הסיבה לרוחק ראייה

הסיבה לרוחק ראייה הינה הפוכה מזו של קוצר ראייה. כאן העין פשוט קטנה מדי או שכוח העין חלש מידי. הקרנית ועדשה שמרכזות את קרני האור לא מצליחות לרכז את התמונה על הרשתית ובמקום זאת נוצרת תמונה מטשטשת מאחורי הרשתית, מחוץ לגלגל העין. אנשים צעירים עם רוחק ראייה קל מצליחים לראות טוב למרות ההפרעה הזאת. הם עושים זאת על ידי כיווץ השריר הפנימי של העין (השריר ציליארי), הגורם לעדשת העין לשבור את קרני האור חזק יותר, עד שבסופו של דבר היא מצליחה לרכז תמונה ברורה על הרשתית ולא מאחוריה. פעולת כיווץ השריר הציליארי בעין מכונה אקומודציה ולמעשה לתהליך זה יש הגבלות. אחת מההגבלות היא שאם אדם סובל מרוחק ראייה משמעותי, קשה לשריר הציליארי להיות מכווץ באופן שוטף ולכן ועם הזמן מופיעים כאבים סביב העיניים, כאבי ראש וטשטוש ראייה.

יש לציין כי רוחק ראייה שאינו משמעותי שמוגדר עד לערך של פלוס 4.00 הינו נורמלי אצל ילדים קטנים ואיננו מחייב טיפול. הסיבה היא שהעדשה אצל ילדים מאוד גמישה, ובקלות רבה הם מתגברים על רוחק הראייה הזה. אנו רושמים משקפיים בדר"כ רק כאשר יש רוחק ראייה גדול יותר. ההגבלה השנייה הינה היכולת של השריר הציליארי לבצע פוקוס לקרוב אם לאדם יש כבר מלכתחילה רוחק ראייה. כאשר אדם ללא רוחק ראייה מסתכל על מטרה קרובה (למשל קריאה), על שריר העין להתכווץ בכדי ל"עשות פוקוס" על המטרה הזו. אם לאדם יש רוחק ראייה השריר הציליארי כבר מכווץ מראש כדי שהפוקוס יהיה קודם על הרשתית. מכאן, השריר הציליארי מוגבל ביכולת הכיווץ ואז יופיע טשטוש ראייה לקרוב. בגלל ההגבלה של השריר הציליארי לבצע פוקוס לקרוב באדם עם רוחק ראייה, המונח "רוחק ראייה" מרמז על כך שקל יותר לראות מרחוק מאשר מקרוב.

תיקון רוחק ראייה

רוחק ראייה ניתן לתיקון כמו קוצר ראייה בעזרת ניתוח תשבורת, ניתוח השתלת עדשה, משקפיים ועדשות מגע. ברוחק ראייה מתקנים את הליקוי בעזרת עדשת משקפים חיובית (פלוס) או עדשת מגע, העדשה גורמת לדמות לנוע קדימה עד שהיא נופלת על הרשתית ואז ניתן לראות בבירור. גם כאן ניתן להסביר את התיקון בצורה שונה, עדשת פלוס מוסיפה כוח האופטי אשר "חסר" בעין עם רוחק ראייה ולכן אחרי התיקון הפוקוס נשבר יותר חזק ונופל בדיוק על הרשתית ולא אחריה.

מתי נחשוד ברוחק ראייה? כאשר הילד מתלונן על כאבים סביב העין וכאבי ראש אשר מתגברים בזמן הכנת שיעורי בית, קריאה, משחקים או כל עבודה ראייה מקרוב כאשר נבדק צעיר מתלונן על טשטוש בזמן קריאה מקרוב כאשר הילד מתחמק מקריאה או כתיבה כאשר מופיעה פזילה של העין פנימה אצל הילד

יש לציין כי ברוב המקרים לא יתלונן הילד הסובל מרוחק ראייה על קושי בראייה. רק בדיקה בעזרת טיפות עיניים להרחבת האישונים תחשוף את רוחק הראייה.

 

צילינדר (אסטיגמציה)

אסטיגמציה ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד

אסטיגמציה ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד

מהו צילינדר

באופן אידאלי, היה רצוי שהעדשה והקרנית של העין, המרכזות את קרני האור, יהיו כדוריות באופן מושלם. ואולם אצל רוב בני האדם, הקרנית והעדשה אינן כדור מושלם אלא פחוסות מעט בציר מסוים (בדומה לצורה של ביצה). כאשר מדובר בעיוות קל בלבד – אין הדבר משפיע על הראייה. ואולם כאשר יש עיוות משמעותי, או צילינדר, נוצרת תמונה מעוותת על הרשתית. את זה ניתן לתקן על ידי עדשה שתהיה מעוותת גם היא – אבל בכיוון ההפוך. כך מתבטל העיוות ונוצרת תמונה ברורה על הרשתית.

שכיחות צילינדר (אסטיגמציה)

שכיחות האסטיגמציה במחקר CLEERE שנערך בארה"ב עמדה על 34%. מחקר נוסף שנערך בבריטניה ובוצע ע"י גרמה יאנג ועמיתיו פורסם בשנת 2011 בכתב העת עדשות מגע והעין. המחקר בדק את השכיחות של אסטיגמציה בקרב 12,000 נבדקים ומצא ש 47% מהנבדקים היו בעלי אסטיגמציה של 0.75 דיופטר לפחות בעין אחת.

תיקון צילינדר (אסטיגמציה)

ליקוי אסטיגמטי בעין מתוקן בהיבט האופטי באמצעות עדשה משקפיים או עדשות מגע טורית (צילינדר). עדשת צילנדר הינה עדשה בעלת שתי עוצמות תשבורת שונות הניצבות זו לזו (ב 90 מעלות). הגורמת לדמויות של ליקוי האסטיגמציה לנוע יחדיו על הרשתית.

מתי נחשוד בקיום צילינדר (אסטיגמציה)?

כאשר אדם מתלונן על טשטוש ראייה יחד עם כאבים מסביב לעין, כאשר הילד מתלונן על כאבים סביב העין וכאבי ראש אשר מתגברים בזמן הכנת שיעורי בית, קריאה, משחקים או כל עבודה ראייה מקרוב כאשר הילד מתקרב מאוד אל הטלוויזיה כאשר הילד מקרב מאוד את עיניו לדף בזמן עבודה או קריאה כאשר הילד מתקשה לזהות עצמים קרובים ורחוקים גם יחד, כאשר יש טשטוש ראייה למרות שאדם מרכיב משקפיים

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום קוצר ראייה. האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום, סריקה, הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור בכתב מדר' ניר ארדינסט פרופ' יאיר מורד. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

 

 

 

השאר תגובה

תגיות

Cyclopentolate (ציקלופנטולט) Timolol Tropicamide (טרופיקאמיד) WSPOS: האיגוד העולמי לרפואת עיניים ילדים ופזילה אטרופין אמצעים לעצירת קוצר ראייה אסטיגמציה ביקור וייעוץ של הרופא גנטיקה וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט דרכים לעצירת קוצר ראייה האטה של קוצר הראייה האם לילד יהיה משקפיים המרכז לעצירת קוצר ראייה התפתחות חדות הראייה אצל ילדים חדות ראייה אצל ילדים טיפול באטרופין לעצירת המספר טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים טיפול תרופתי לעצירת המרשם מחקרים על ילדים וקוצר ראייה מיופיה מניעת קוצר ראייה נזקי שמש לעין סיבוכי קוצר ראייה סיבות לקוצר ראייה עדשות מגע עדשות מגע לעצירת קוצר ראייה עדשות משקפיים עצירת המספר במשקפיים עצירת מספר משקפיים עצירת קוצר ראייה עצירת קוצר ראייה משקפיים פירנזפין פירנזפין (Pirenzepine) פעילות בחוץ ומניעת קוצר ראייה פרופ' יאיר מורד פרופ' מורד ד"ר ארדינסט צור קשר צילנדר קוצר ראייה קוצר ראייה בילדים רוחק ראייה שינה באור או בחושך שכיחות קוצר ראייה תרופות

לוח מודעות