מחקרים על אטרופין וקוצר ראייה

יוני 4th, 2016 | No Comments

מחקרים על אטרופין וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט פרופ' יאיר מורד

אטרופין מהווה כלי חשוב בעצירת עליית המספר במשקפיים. הצוות המקצועי של המרכז לעצירת קוצר ראייה דר' ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד ריכזו חמישה מאמרים חשובים בנושא אטרופין ועצירת קוצר ראייה.

אטרופין וקוצר ראייה – מחקר מספר 1

אטרופין ועצירת קוצר ראייה דר' ניר ארדינסט פרופ' יאיר מורד

אטרופין ועצירת קוצר ראייה דר' ניר ארדינסט פרופ' יאיר מורד

מחקר שבדק ב- 212 ילדים טיפול של אטרופין ומשקפיים ביפוקאליות למשך 3.5 שנים בממוצע הראה כי קצב גידול קוצר הראייה היה קטן יותר בקרב המטופלים בהשוואה לקבוצת ביקורת, גם הטיפול של אטורפין בשילוב עם הרכבה של משקפיים רב-מוקדיות גם הציג יעילות רבה. מחקרים רב מרכזיים (MIT ו ATOM)  הראו את יעילות טיפול האטרופין בריכוז 1%, לאחר 3 שנים התקדמות אורך העין ירדה בצורה משמעותית בהשוואה לקבוצת הביקורת.

אטרופין וקוצר ראייה – מחקר מספר 2
מחקר נוסף בדק ריכוזים שונים של אטרופין שנעו בין ריכוז של 0.05% עד 1%. במחקר דווח כי הטיפול באטרופין, בחלקו בשילוב עם משקפיים בי-פוקליות, האט את קצב התקדמות קוצר הראייה יחד עם זאת הנבדקים דיווחו על תלונות רבות של טשטוש ראייה וסנוור. חרף הצלחת הטיפול של אטרופין טרם נקבע ריכוזי טיפול ומשך הטיפול באטרופין. כמו כן לאטרופין בריכוז גבוה ישנם שתי השפעות נרחבות וממושכת הראשונה הינה שיתוק האקומודציה הדורשת תיקון לקרוב והשנייה היא הרחבת האישון, השפעות אלו גורמות למיסוך הסמיות של המחקר ומשפעים רבות על איכות הניסויים.

אטרופין וקוצר ראייה – מחקר מספר 3

מחקר ארוך טווח שרצה לבדוק את יעילות הטיפול של אטרופין בשליטה על קוצר ראייה הגיע למסקנה כי חוסר ההצלחה של הטיפול באטרופין בריכוזים גבוהים הינו קטן ביותר. המחקר בדק את השפעת טיפול אטרופין בריכוז של 1% במשך שנתיים. המחקר הגדיר מהי התקדמות קוצר ראייה בטיפול (חוסר הצלחה) וציין כי אם בזמן הטיפול יש עלייה של 0.50 דיופטר ומעלה בקוצר ראייה היא מוגדרת כהתקדמות בקוצר הראייה. מתוך כל המטופלים בטיפות אטרופין נמצאה קבוצה קטנה (כ12%) שנמצאו כי קוצר הראייה מתקדם אצלם בזמן הטיפול(כאמור, התקדמות של מעל חצי דיופטר בשנה). מאפייני אוכלוסייה זאת כללו ילדים אשר שני ההורים שלהם סובלים מקוצר ראייה, בעלי קוצר ראייה גבוה לפני הטיפול וצעירים במעט יותר (גיל 8.5 שנים לעומת גיל 9.3) מהאוכלוסייה שבה לא נצפתה התקדמות קוצר ראייה בזמן הטיפול.

אטרופין וקוצר ראייה – מחקר מספר 4

טיפול באטרופין בריכוז נמוך של 0.01% במחקר שבדק 400 ילדים במהלך 5 שנים בטיפול אטרופין בריכוזים שונים (ריכוז 0.5%, 0.1% ו0.01%).התוצאות הראו כי בתחילת הטיפול יש לטיפול אטרופין בריכוז גבוה אפקטיביות גבוהה יותר מריכוז נמוך אך לאחר 3 שנים האפקטיביות הגדולה ביותר שייכת למינון הנמוך (ריכוז אטרופין 0.01%). בנוסף המחקר הראה כי ריכוזים גבוהים של אטרופין אמנם יעילים יותר אך אפקט הריבאונד שלהם גדול ולכן אטרופין בריכוז 0.01% יעיל יותר גם לטיפולים קצרי טווח וגם לטיפול ארוכי טווח. המחקר ציין כי לטיפול אטרופין במינון נמוך יש השפעה מינימלית על גודל האישון (פחות מ0.8 מ"מ), פחות אובדן אקומודציה (2-3  דיופטר) ופחות אובדן של ראייה לקרוב בהשוואה לריכוזים גבוהים יותר. תוצאות אלו נתמכות במחקר שמצא תוצאות דומות, כאשר השפעת גודל האישון זהה (0.7 מ"מ בממוצע) ואובדן יכולת האקומודציה אף נמוכה יותר (1.5 דיופטר בממוצע).

אטרופין וקוצר ראייה – מחקר מספר 5

במחקר נמצא כי אטרופין בריכוז של 0.01% מפחית באופן משמעותי את קצב התקדמות קוצר ראיה בתקופה של למעלה משנה עם תופעות לוואי מינימליים. הטיפול נראה יעיל יותר בילדים עם קוצר ראייה נמוך ואופי של התקדמות קוצר ראייה מתון. המחקר ציין כי לקוצר ראייה בעל אופי מהיר של התקדמות נדרשים ריכוזים גבוהים יותר של טיפול אטרופין.

לסיכום, עקב עליית השכיחות של קוצר ראייה בחברה המודרנית ישנו מאמץ ניכר למציאת דרך להאטת התהליך. עד עתה נמצא כי אטרופין הינו כלי חשוב בשליטה בקוצר הראייה ובמיוחד טיפול באטרופין במינון נמוך. טיפול באטרופין במינון נמוך הציג יכולות גבוהות מאוד ויעילות רבה בעצירת המספר במשקפיים.

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום קוצר ראייה. האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לשכתב ו/או לצטט ו/או להקריא מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום, סריקה, הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור בכתב מדר' ניר ארדינסט פרופ' יאיר מורד. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

 

השאר תגובה

תגיות

Cyclopentolate (ציקלופנטולט) Timolol Tropicamide (טרופיקאמיד) WSPOS: האיגוד העולמי לרפואת עיניים ילדים ופזילה אטרופין אמצעים לעצירת קוצר ראייה אסטיגמציה ביקור וייעוץ של הרופא גנטיקה וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט דרכים לעצירת קוצר ראייה האטה של קוצר הראייה האם לילד יהיה משקפיים המרכז לעצירת קוצר ראייה התפתחות חדות הראייה אצל ילדים חדות ראייה אצל ילדים טיפול באטרופין לעצירת המספר טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים טיפול תרופתי לעצירת המרשם מחקרים על ילדים וקוצר ראייה מיופיה מניעת קוצר ראייה נזקי שמש לעין סיבוכי קוצר ראייה סיבות לקוצר ראייה עדשות מגע עדשות מגע לעצירת קוצר ראייה עדשות משקפיים עצירת המספר במשקפיים עצירת מספר משקפיים עצירת קוצר ראייה עצירת קוצר ראייה משקפיים פירנזפין פירנזפין (Pirenzepine) פעילות בחוץ ומניעת קוצר ראייה פרופ' יאיר מורד פרופ' מורד ד"ר ארדינסט צור קשר צילנדר קוצר ראייה קוצר ראייה בילדים רוחק ראייה שינה באור או בחושך שכיחות קוצר ראייה תרופות

לוח מודעות