סיבוכי עדשות מגע

ינואר 2nd, 2016 | No Comments

סיבוכי עדשות מגע ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד

נגישות גבוהה לעדשות מגע

עדשות מגע הינן תחליף קוסמטי יעיל ביותר למשקפיים ומשמשים בעיקר לתיקון של קוצר ראייה. יחד עם זאת יש לזכור כי הן עדיין נמצאות באינטראקציה קבועה עם משטח העין והן עלולות לגרום לסיבוכים. הנגישות הגדולה של עדשות המגע ותפיסתן כמוצר מדף עלולים לעמעם אצל מרכיבי עדשות המגע את הערנות לשינויים בבריאות העין.

לפני הכל, כמה עובדות מדאיגות:

  • ברחבי הארץ, בכל יום מגיעים בממוצע 3-4 מרכיבי עדשות מגע לאיש המקצוע (אופטומטריסט או רופא עיניים), או ישירות לחדר מיון עם סיבוך של עדשות מגע המחייב אשפוז (לעיתים זיהומי הדורש הזלפת אנטיביוטיקה כל שעתיים-כולל במהלך הלילה ולפנות בוקר).
  • הסיבוך החמור ביותר של עדשות מגע שמוביל לאובדן ראייה הינו דלקת קרנית, בזנים אלימים של חיידקים הרס הקרנית יכול להתרחש תוך 48 שעות.
  • רוב הסיבוכים של עדשות המגע נגרמים בגלל חוסר המודעות של הפציינט לטיפול בעדשות המגע (ניקוי, חיטוי לא יעיל, אחזקה, היגיינה, שימוש מעבר לזמן התיקוף ועוד).
  • בניגוד לדעה הרווחת גם עדשות מגע חד-יומיות אינן חפות מסבוכים – לעיתים הפציינט נהנה מתחושת ביטחון מופרזת בגלל עדשות המגע החד-ימיות ודווקא סיבה זו גורמת לסיבוכים.
  • כשליש ממרכיבי עדשות המגע מעל גיל 18 יסבלו מסיבוך של עדשות מגע.
  • הגורמים לסיבוכי עדשות מגע (מהגבוה לנמוך): 1.תנומה או שינה קצרה בזמן או עם הרכבת עדשות המגע (87% מכלל הגורמים לסיבוכי עדשות המגע), 2. הארכת תוקף השימוש של מחסנית העדשות (82% מכלל הגורמים לסיבוכי עדשות המגע), 3. מקלחת או שחייה בזמן הרכבת עדשות מגע (61% מכלל הגורמים לסיבוכי עדשות המגע).

סיבוכי עדשות המגע

סיבוכים של עדשות מגע אצל מרכיבי עדשות המגע יכולים להיות קשורים למגוון רחב של סיבות לרבות רקע:

  • זיהומי
  • מכני וטראומטי
  • דלקתי ואלרגי
  • טוקסי
  • מטאבולי (חוסר מעבר חמצן)

כל סיבוך מעדשות מגע המערב את הקרנית (החלק השקוף בקדמת העין) עלול להסב נזק בלתי הפיך לראייה. סיבוכים על רקע זיהומי נחשבים לחמורים ביותר בקרב מרכיבי עדשות המגע  ולעיתים מערבים את הקרנית.
במידה וחשים בעין כאב חד המלווה באודם פתאומי, סינוור ורגישות גבוהה לאור (פוטופוביה), העין מגורה ויש נוכחות של הפרשות וטשטוש ראייה חובה להסיר את העדשות באופן מיידי ולפנות לאיש המקצוע בדחיפות. מצבים אלו עלולים להצביע על מעורבות הקרנית וישנה חשיבות רבה למתן טיפול הולם בשלב מוקדם ככל הניתן.

זיהומי

דלקת קרנית זיהומית: הרכבת עדשות מגע בקרב פציינטים צעירים (עד גיל 45) הינה הגורם המוביל לדלקת קרנית זיהומית. אין ספק שזהו הסיבוך החמור ביותר ומצב זה עלול לגרום לסיכון הראייה (אובדן ראייה) עקב הצטלקיות בקרנית. רוב מקרי דלקת קרנית זיהומית קשורים לבקטריות (חיידקים) שחלקם אלימים ביותר ועלולים לגרום להרס הקרנית תוך ימים ספורים. ביותר ממחצית המקרים מעורב חיידק הפסאודומונס אארוגינוזה. חיידק זה פיתח עמידות גבוהה לתכשירים אנטיביוטיים ונמצא במקורות רבים. חיידק הפסאודומונס נמצא במים, צמחים אדמה ובפלורה של העור ולמעשה הוא בין החיידקים הנפוצים והנגישים ביותר לאדם. זהו אותו חיידק גרם שלילי שגורם לדלקות אוזניים, ריאות ודרכי השתן.
סיבוך של זיהום יכול להוביל גם לכיב היקפי בקרנית כתוצאה מעדשות מגע .סיבוך זה הינו תגובה חד עינית של הקרנית כתוצאה מאכלוס של פתוגניים מתחת לעדשה. סוג הפתוגניים שגורמים לכיב בקרנית הם בעיקר חיידקי גרם שלילי (Staphylococcus aureus,  S. epidermidis). נפוצה במרכיבי עדשות מגע רכות מסוג הידורג'ל בהרכבה ממושכת עד 14%. הסימנים: כיב קטן בקרנית (קוטר עד 2 מ"מ בהיקף הקרנית) הממוקם בשכבות העליונות של הקרנית. הסימפטומים: לעיתים אין כלל סימפטומים או ישנה תחושה של גוף זר יחד עם אודם ודמעת.

מכני וטראומטי

כדורי מוצין: אלו כדורים שמכילים מוצין (מהרכב משטח הדמעות של העין) שנוצרים  מתנועת עדשת המגע (עדשת המגע מכדררת אותם) ועלולים להגיע לגודל שמסב נזק לאפיתל הקרנית. במקרים חריפים כדורי המוצין מפריעים לראייה.

שינוי מבנה הקרנית: סיבוך זה נקרא corneal warpage וגורם לשינוי מבנה קימורי הקרנית ואסטגמציה ארגולרית. הסיבוך נרגם כתוצאה מלחץ מכני של עדשת המגע בשילוב עם בצקת בקרנית. הסימפטומים הם ראייה מטושטשת והילות.

צניחת עפעף: סוג סיבוך זה מוגדר כטראומטי או מכני ונפוץ במרכיבי עדשות מגע קשות. בזמן המצמוץ (15 פעמים בדקה) העפעף נפגע קלות מעדשת המגע הקשה ועם הזמן הנזק מצטבר עד לצניחת עפעף בעין אחת או בשניהן.

פציעות של הקרנית (ארוזיות): עדשת מגע קשה או עדשת מגע רכה קשיחה עלולה לפגוע בקרנית. התנועה הדינמית של העדשה בשילוב עם קשיחות העדשה מוביל לפציעה חוזרת של אפיתל הקרנית (ארוזיות) ושריטות באפיתל הקרנית. הסימפטומים הן כאב קל ולעיתים טשטוש ראייה במקרים והפגיעה היא מול מרכז האישון.

ליקוי באפיתל שממוקם בקרנית העליונה:  עדשות בעלי קשיחות גבהה יחסית יכולה להיות בעלי השפעה מכנית גדולה יותר על שטח הקרנית, שגורם ללזיה (המשמעות של לייזה הינה ליקוי-פציעה) באפיתל שממוקם בקרנית העליונה ונקרא בלועזית SEAL) Superior epithelial arcuate lesion) .

מתלה אפתיל בלחמית: סיבוך זה נקרא (Conjunctival epithelial flaps (CEFs ומופיע מעדשות מגע עם פרופיל קצה (היקף העדשה) עם עיצוב חד או שאינו הדרגתי. פרופיל עצה חד של עדשה  יגרום לחתכים בלחמית גם ברכבה של עדשות מגע חד-יומיות.

דלקתי ואלרגי

תסנינים בקרנית: סיבוך זה נקרא (infiltrative keratitis (I) ובו מופיעים תסניני קטנים בצורה לא מוגדרת בקנית כתוצאה מתהליך דלקתי כתגובה לחיידקים שנמצאים על עדשת המגע. הסימפטומים רבים וכוללים עין אדומה, דמעת, גירוי קל עד בינוני בעין וכאב קל.

פפילות בעפעף העליון: סיבוך זה נקרא (giant papillary conjunctivitis (GPC ונגרם כתוצאה מפציעה קלה של העפעף העליון (עקב עדשת המגע) בשילוב של תגובה אלרגית לחלבונים (שנדבקו לעדשת המגע) שעברו שינוי מבני. הסיבוך מתאפיין בפפילות מרובות שגודלן עד 1 מ"מ בחלק הפנימי של העפעף. הסימפטומים הן הפרשות מרובות, תחושה של גוף זר וחוסר נוחות של עדשות המגע שדווקא מתגברת בהסרת העדשות.

עין אדומה כתוצאה מעדשות מגע : סיבוך זה נקרא בלועזית (Contact Lens Acute Red Eye (CLARE והינו תגובה דלקתית של משטח העין לרוב בעין אחת (10% מהמקרים הינם בשתי העיניים). דלקת זאת מאופיינת באודם עם תסנינים שעלולים להופיע בקרנית. השכיחות היא בין 5 % עד 30% מבין מרכיבי עדשות המגע ונפוצה מאוד בהרכבה ממושכת של עדשות מגע מסוג הידורגל והסימפטומים הם כאב קל עד בינוני, פוטופוביה (פחד מאור) ודמעת (tearing).

טוקסי

תמיסות רב-תכליתיות (מערכות של בקבוק אחד) נוצרו כדי לאפשר שילוב של ניקוי, שטיפה וחיטוי. חומרי חדשים יותר להסרת חלבונים נוספו לתמיסות אלה בשנים האחרונות. קומפלקס זה בתמיסות ובעיקר חומרים משמרים הם חומרים קוטלי חיידקים כגון polyaminopropyl biguanide, polyhexanide hydrochloride, פוליקואטריניום-1 עלולים לרגום לתגובה טוקסית ורגישות יתר בקרב מרכיבי עדשות המגע. חומרים משמרים מהדור הראשון כגון תימרוסל וכלורהקיסין, כאשר השתמשו בהם בריכוזים גבוהים, גרמו לתגובות חריפות של רגישות-יתר מיד עם הרכבת העדשות. הסימפטומים הינם הרגשת אי נוחות ותחושת גוף זר אך רוב המקרים מוגדרים כתת קליניים ואינם  גורמים לסימפטומים.

מטאבוליים

נזקים מטאבוליים שייכים לקשת רחבה ביותר של נזקי חוסר מעבר חמצן כתוצאה מעדשות מגע. עבירות החמצן בעדשות מגע רכות מסוג הידורגל ובחלק מהעדשות הקשות אינן גבוהות ולכן נצפה לסיבוכים הנובעים מחוסר מעבר חמצן או בשמם המקצועי סיבוכי היפוקסיה ((hypoxia. הסיבוכים כוללים:

צמיחת כלי דם חדשים בקרנית: צמיחת כלי דם בקרנית (Corneal Neovascularization) נגרמים בגלל שחרור פקטורי גדילה של כלי דם כתוצאה מחוסר מעבר חמצן.

מיקרו-ציסטות: גופיפי תא הנעים מהאפיתל הבזלי כתגובה ל hypoxia שגודלם לא עולה על 30 מיקרון. הסימפטומים הם ירידה בנוחות והפרעה קלה לראייה.

בצקת בקרנית: בצקת זאת נגרמת כתגובה ל hypoxia מתרחשת בגלל מעבר לנשימה אנארובית וכך יש הצטברות של תוצרי lactate בסטרומה של הקרנית, מים זולגים לסטרומה כדי לאזן את הלחץ האוסמוטי וכך נוצרת בזקת בקרנית שגורמת לסימפטומים של הילות וסנוורים.

סיבוכי עדשות מגע ד"ר ניר ארדינסט

סיבוכי עדשות מגע ד"ר ניר ארדינסט

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום קוצר ראייה.
האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום, סריקה, הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור בכתב מד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

השאר תגובה

תגיות

Cyclopentolate (ציקלופנטולט) Timolol Tropicamide (טרופיקאמיד) WSPOS: האיגוד העולמי לרפואת עיניים ילדים ופזילה אטרופין אמצעים לעצירת קוצר ראייה אסטיגמציה ביקור וייעוץ של הרופא גנטיקה וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט דרכים לעצירת קוצר ראייה האטה של קוצר הראייה האם לילד יהיה משקפיים המרכז לעצירת קוצר ראייה התפתחות חדות הראייה אצל ילדים חדות ראייה אצל ילדים טיפול באטרופין לעצירת המספר טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים טיפול תרופתי לעצירת המרשם מחקרים על ילדים וקוצר ראייה מיופיה מניעת קוצר ראייה נזקי שמש לעין סיבוכי קוצר ראייה סיבות לקוצר ראייה עדשות מגע עדשות מגע לעצירת קוצר ראייה עדשות משקפיים עצירת המספר במשקפיים עצירת מספר משקפיים עצירת קוצר ראייה עצירת קוצר ראייה משקפיים פירנזפין פירנזפין (Pirenzepine) פעילות בחוץ ומניעת קוצר ראייה פרופ' יאיר מורד פרופ' מורד ד"ר ארדינסט צור קשר צילנדר קוצר ראייה קוצר ראייה בילדים רוחק ראייה שינה באור או בחושך שכיחות קוצר ראייה תרופות

לוח מודעות