האם יש קשר בין קריאה לקוצר ראייה?

מרץ 28th, 2014 | No Comments

האם יש קשר בין עבודה מקרוב (קריאה, מחשב) לבין קוצר ראייה?ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד

היכולת שלנו להביט לקרוב מתרחשת הודות למנגנון האקומודציה בעין (ביצוע מיקוד או פוקוס לקרוב). בזמן עבודה מקרוב (שיעורי בית, שימוש בטאבלטים וכו') ישנה פעילות אקומודציה מוגברת שמתבצעת על ידי השריר הציליארי בעין. לפי תאוריות ומחקרים, אם מבצעים עבודה מקרוב באופן אינטנסיבי המספר במשקפיים עולה. החוקר הנודע של קוצר ראייה (מיופיה) היה פרנסיס אלן יאנג שנולד ב 1918 ונפטר בשנת 2006. הוא פרסם 120 מאמרים בתחום כאשר אחד המאמרים הזכורים בשנת 1969 היה The Transmission of Refractive Errors Within Eskimo Families . מאמר זה הבין בדרך השלילה שעבודה מקרוב גורמת לקוצר ראייה. פרנסיס אלן יאנג חקר רבות את אוכלוסיית האסקימוסים ובקרב סגנון החיים של אסקימוסים עבודה מקרוב אינה קיימת כלומר, באורך החיים של אסקימוסים ניתן להוציא גורם זה וכך לחקור בדרך השלילה את גורם עבודה מקרוב ושכיחות קוצר ראייה. במחקר נמצא כי אסקימוסים היו עם שכיחות נמוכה של קוצר ראייה.
בשנת 1993 פורסם בכתב העת של רפואת עיניים פדיאטרית ופזילה מאמר של רוגר זילברמן ועמיתיו משערי צדק שנערך בארץ. המחקר נערך באוכלוסייה החרדית ובדק את השכיחות בקרב 870 תלמידי ישיבה ותלמידות אולפנה. במחקר נמצא שכיחות גבוהה באופן משמעותי מבחינה סטטיסטית אצל חרדים. בתוצאות המחקר  נמצא כי השכיחות של קוצר ראייה הייתה 81.3% אחוז לעומת 27.4% בקרב תלמידים שאינם תלמידי ישיב. החוקרים במחקר הסבירו שהשכיחות הגבוהה נבעה בגל הרגלי הלימוד של התלמידים החרדים. לימוד החרדים מאופיינים בקריאה ממושכת במרחק קרוב ושינויים תכופים באקומודציה (פוקוס העין) בשל ההרגל של "קראית והתנודדות" במהלך הקריאה המרובה וגודל הדפוס המשתנה שמחייב שינוי באקומודציה.

תוצאות דומות התקבלו במחקר שגם בדק את השכיחות של קוצר ראייה ברקב ילדים דתיים ואת התוצאות קישר לעבודת מקרוב ולקריאה בפרט. במחקר שנערך בשנת 2009 ברשות גיא בן סימון מתל השומר ועמיתיו בקרב 917 תלמידים בגילאים 7 עד גיל 10 מצא ש 11.2% הרכיבו משקפיים כאשר 14.2 היו בנים ו8% בנות. בנוסף, מחקר נמצא כי בקרב תלמידים בנים דתיים הייתה שכיחות של 72.5% לעומת תלמידים חילונים שהשכיחות עמדה על 27.3% בלבד. החוקרים הסבירו את התוצאות בכך שילדים דתיים לומדים קריאה החל מגיל 3 לעומת ילדים חילונים שנמצאים במסגרת הגן בגילאים האלו.

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום קוצר ראייה. האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום, סריקה, הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור בכתב מד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

 

השאר תגובה

תגיות

Cyclopentolate (ציקלופנטולט) Timolol Tropicamide (טרופיקאמיד) WSPOS: האיגוד העולמי לרפואת עיניים ילדים ופזילה אטרופין אמצעים לעצירת קוצר ראייה אסטיגמציה ביקור וייעוץ של הרופא גנטיקה וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט דרכים לעצירת קוצר ראייה האטה של קוצר הראייה האם לילד יהיה משקפיים המרכז לעצירת קוצר ראייה התפתחות חדות הראייה אצל ילדים חדות ראייה אצל ילדים טיפול באטרופין לעצירת המספר טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים טיפול תרופתי לעצירת המרשם מחקרים על ילדים וקוצר ראייה מיופיה מניעת קוצר ראייה נזקי שמש לעין סיבוכי קוצר ראייה סיבות לקוצר ראייה עדשות מגע עדשות מגע לעצירת קוצר ראייה עדשות משקפיים עצירת המספר במשקפיים עצירת מספר משקפיים עצירת קוצר ראייה עצירת קוצר ראייה משקפיים פירנזפין פירנזפין (Pirenzepine) פעילות בחוץ ומניעת קוצר ראייה פרופ' יאיר מורד פרופ' מורד ד"ר ארדינסט צור קשר צילנדר קוצר ראייה קוצר ראייה בילדים רוחק ראייה שינה באור או בחושך שכיחות קוצר ראייה תרופות

לוח מודעות