שינויי ראייה בזמן ההיריון

מרץ 12th, 2014 | No Comments

שינויי ראייה בזמן ההיריון ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד

שינויים בראייה במהלך ההיריון הינם שכיחים יחסית וברוב המקרים הינם הפיכים לגמרי. מאמרו הנודע של סאנאסט מבית הספר לרפואה של גון הופקינס בבולטימור מרילנד סיוג את השינויים בעין ל3 קטגוריות:

  • שינויים פיזיולוגים בעין בזמן ההיריון (שאינם פתולוגיים ולא מובילים למחלה): השינויים הפיזיולוגים כוללים שינויים בלחץ העין, רגישות הקרנית, עובי הקרנית ותפקודי ראייה כולל שינויי רפרקציה (תשבורת או מספר משקפיים).
  • שינויים והחמרה של מחלות שכבר קיימות בעין: אם קיימות מחלות מאובחנות בעין ההיריון יכול להחמיר את מהלך המחלה ובעיקר מחלות כמו רטינופתיה סוכרתית (diabetic retinopathy), גידולים שונים בעין ומגוון של הפרעות אימונולוגיות בעין.
  • שינויים פתולוגים בעין בזמן ההיריון: שינויים של כלי דם בעין, מלנומה של הענבית (uveal melanoma) וcentral serous chorioretinopathy.

שינויים תשבורתיים בעין (שינוי מספר משקפיים) במהלך ההיריון

במחקרו של פיזארלאו ממחלקת עיניים בבית חולים סאות'המפטון נמצא כי כל הנשים שהתלוננו על שינויים תשבורתיים (רפרקציה או שינוי מספר בעין) בזמן ההיריון כבר חוו שינויים במספר המשקפיים מלפני ההיריון. השינויים התשבורתיים כללו 0.3+/-0.87  דיופטר בעין ימין ו 0.3+/-0.98  דיופטר בעין השמאל. ממצאים אלו במחקרו של פיזארלאו הראו שינויים של מספר שלם בקוצר ראייה (1.0 דיופטר מינוס) אך אצל כל הנשים הייתה חזרה של הקוצר ראייה (מספר במשקפיים) לרמות או ערכים שהיו שלפני ההיריון.

עדשות מגע בזמן היריון

במהלך ההיריון מתרחשים שינויים בקרנית, ישנן שינויים ברגישות הקרנית, שינויים בקימורי הקרנית ובעובי הקרנית. קיימים דיווחים שונים לאי סבילות לעדשות מגע בקרב נשים בהריון שהתרחשו בגלל שינוים בקמירות ובעובי הקרנית. במצבים בהם קיימים אי סבילות או חוסר נוחות בגלל שינוי קימורי ועובי קרנית יש לדחות את התאמת עדשות המגע במספר שבועות לאחר הלידה. באופן כללי, הריון בכל שלביו אינו מונע התאמה או הרכבת עדשות מגע.

ניתוח תשבורת בזמן ההיריון (ניתוח לייזר להסרת משקפיים)

בספרות המקצועית אין היצע גדול של מאמרים שחקר את הנושא של הסרת משקפיים בלייזר בזמן ההיריון אך בסיכום תוצאות המחקרים ישנה תמימות דעים שרצוי לא לבצע כלל ניתוח להסרת משקפיים בזמן היריון. יש לציין כי גם ניתוח להסרת משקפיים מסוג פי.אר.קיי  (photorefractive keratectomy (PRK וגם ניתוח להסרת משקפיים מסוג לאסיק
(Laser-Assisted in situ Keratomileusis (LASIK אינם מומלצים במהלך ההיריון בגלל השינויים בקרנית שנצפו במחקרים. במעקב אחרי נשים שעברו ניתוח הסרת משקפיים בלייזר בזמן היריון נצפו בעיקר חזרה קלה של קוצר הראייה ותיקון יתר קל של קוצר ראייה. במידה והפציינטית מתכוונת להיכנס להיריון לאחר הניתוח ישנה המלצה גורפת שתדחה את הניתוח להסרת המשקפיים בלייזר לאחר הלידה.

סיכום

הפרעות של שינויי רפרקציה ושינויים בחדות ראייה הן תלונות מאוד נפוצות בהריון. שינויים אלו מצביעים על שינויים והחמרת מחלות נוכחיות של בעיניים כוללים לדוגמא רטינופתיה סוכרתית.
יש להדגיש כי ברוב המקרים השינויים בראייה הינם שינויים פיזיולוגיים של הריון ומכאן רוב רובם של שינויים אלו הפיכים לגמרי ולכן אינם זקוקים לטיפול רפואי או התערבות טיפולית. אופטומטריסטים ורופאים אמורים לאבחן ולהבדיל ולהבחין בין השינויים הפיזיולוגיים במהלך ההיריון לבין שינויים פתולוגיים במהלך הריון, כדי למנוע טיפולים ותרופות מיותרות.

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום קוצר ראייה.האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום, סריקה, הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור בכתב מד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

השאר תגובה

תגיות

Cyclopentolate (ציקלופנטולט) Timolol Tropicamide (טרופיקאמיד) WSPOS: האיגוד העולמי לרפואת עיניים ילדים ופזילה אטרופין אמצעים לעצירת קוצר ראייה אסטיגמציה ביקור וייעוץ של הרופא גנטיקה וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט דרכים לעצירת קוצר ראייה האטה של קוצר הראייה האם לילד יהיה משקפיים המרכז לעצירת קוצר ראייה התפתחות חדות הראייה אצל ילדים חדות ראייה אצל ילדים טיפול באטרופין לעצירת המספר טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים טיפול תרופתי לעצירת המרשם מחקרים על ילדים וקוצר ראייה מיופיה מניעת קוצר ראייה נזקי שמש לעין סיבוכי קוצר ראייה סיבות לקוצר ראייה עדשות מגע עדשות מגע לעצירת קוצר ראייה עדשות משקפיים עצירת המספר במשקפיים עצירת מספר משקפיים עצירת קוצר ראייה עצירת קוצר ראייה משקפיים פירנזפין פירנזפין (Pirenzepine) פעילות בחוץ ומניעת קוצר ראייה פרופ' יאיר מורד פרופ' מורד ד"ר ארדינסט צור קשר צילנדר קוצר ראייה קוצר ראייה בילדים רוחק ראייה שינה באור או בחושך שכיחות קוצר ראייה תרופות

לוח מודעות