מהעיתונות-טיפות אטרופין לעצירת המספר

פברואר 15th, 2016 | No Comments

מהעיתונות-טיפות אטרופין לעצירת המספר

בכתבה שפורסמה ב 15.2.16 בעיתון ישראל היום התקיים ראיון עם מנהל היחידה לרפואת עיניים לילדים ופזילה פרופ' יאיר מורד אודות טיפול האטרופין:

אחרי עשרות שנים שבהן לא נמצא פתרון להחמרה המהירה בקוצר ראייה בקרב ילדים, הגיעה הבשורה • טיפות עיניים המכילות אטרופין מצליחות בחלק מהמקרים לעכב את התקדמות המחלה.

הטיפות שעושות את ההבדל: טיפול תרופתי חדש מסייע במניעת המשך הידרדרות הראייה בקרב ילדים מרכיבי משקפיים.
טיפות עיניים, שמכילות אטרופין בריכוז נמוך מאוד, מסתמנות כבשורה של ממש בתחום. במחקרים שנערכו לאחרונה נמצא שטיפות אלה יכולות להפחית ב־50 אחוזים את קצב התקדמות קוצר הראייה אצל ילדים. הטיפול המדובר מיועד לילדים בני 12-6 שקוצר הראייה שלהם מתקדם במספר בשנה.
השכיחות של קוצר ראייה בילדים בישראל נמצאת במגמת עלייה. מנתוני צה"ל על מצב הראייה של המתגייסים, עולה כי משנות ה־90 ועד לראשית שנות האלפיים היתה עלייה של 40 אחוזים במספר המתגייסים הסובלים מקוצר ראייה. עוד עולה מהנתונים כי גם בעשור האחרון יש עלייה בסובלים מקוצר ראייה, מכ־30 אחוזים לכ־40 אחוזים מקרב המתגייסים כיום.

עלול להוביל לעיוורון

האיגוד האירופי של רופאי העיניים לילדים פירסם לאחרונה נייר עמדה בנושא כדי להגביר את המודעות לטיפול החדש.
"קוצר ראייה הוא לקות הראייה הנפוצה ביותר, כאשר הילד לא רואה מרחוק וצריך להתקרב לאובייקט", מסביר פרופ' יאיר מורד, מנהל היחידה לרפואת עיניים לילדים בבית החולים אסף הרופא וחבר באיגוד האירופי לרפואת עיניים בילדים.
לדברי פרופ' מורד, "קוצר ראייה גבוה, כלומר מעל המספרים 5, 6, 7, מוביל למקרים של היפרדות רשתית וגלאוקומה, והוא אחד הגורמים המובילים לעיוורון, כשבחלק מהמדינות הוא אף הגורם המוביל לאיבוד הראייה". עוד הוא מוסיף כי "במשך 60-50 שנה נעשו ניסיונות למצוא תרופה שתעצור את עליית המספר, אך ללא הצלחה".
חוקרים מצאו שטיפות אטרופין בריכוז מדולל מאוד של 0.01 מ"ג, המשמשות בדרך כלל להרחבת אישונים, מצליחות לעצור את העלייה במספר – ללא הרחבת האישונים.
"עשו מחקר של שנתיים ומצאו שהמספר עולה בפחות מ־50 אחוזים, כאשר המטרה היא 'לעצור' את הילד מתחת למספר 6", אומר פרופ' מורד, "אני מטפל כבר כמעט שנה בטיפות האלה, והתוצאות מאוד טובות, כאשר המטופלים עולים כרבע מספר בשנה ולא מספר־מספר וחצי".
החדשות הפחות טובות: הטיפול התרופתי החדש לא נמצא בסל התרופות ואינו זול. טיפות עולות כ־200-150 שקלים לטיפול של שבועיים, ובתוך חצי שנה אפשר לדעת אם אכן הטיפות עוצרות את עליית המספר. הרופאים ממליצים על שנתיים של טיפול ולאחריהן יש לבצע הערכת מצב.

לעצור את קוצר הראייה

"המטרה היא שנוכל לעצור את מגיפת קוצר הראייה שהולכת וגדלה משנה לשנה", מסכם פרופ' מורד ומוסיף כי "המסר להורים הוא כי יש לשלוח את הילדים לשחק בחוץ, באור השמש – שזו המניעה הכי יעילה לקוצר ראייה אצל ילדים".
טיפות של תקווה טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים המרכז לקוצר ראייה פרופ' יאיר מורד ד"ר ניר ארדינסט

טיפות של תקווה
טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים המרכז לקוצר ראייה פרופ' יאיר מורד ד"ר ניר ארדינסט

אטרופין

אטרופין הינו תכשיר שנמצא בשימוש כבר 2000 שנה ונמצא מאוד בטוח לשימוש. מתן אטרופין פועל מספר מישורים לשליטה בקוצר ראייה. ראשית, אטרופין חוסם את האקומודציה שהיא בעלת תפקיד בהתקדמות קוצר הראייה. בהיותו אנטגוניסט מוסקריני, הוא מאט את קצב התארכות העין בנוסף, משפיע על שחרור דופמין תאי, ולכן משפיע על הסיגנלים הרטינליים השולטים בקצב גידול העין. כמו כן, אטרופין הנספג סיסטמית, יכול לעכב את הפרשת הורמון הגדילה, ולעכב את גדילת העין.

השאר תגובה

תגיות

Cyclopentolate (ציקלופנטולט) Timolol Tropicamide (טרופיקאמיד) WSPOS: האיגוד העולמי לרפואת עיניים ילדים ופזילה אטרופין אמצעים לעצירת קוצר ראייה אסטיגמציה ביקור וייעוץ של הרופא גנטיקה וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט דרכים לעצירת קוצר ראייה האטה של קוצר הראייה האם לילד יהיה משקפיים המרכז לעצירת קוצר ראייה התפתחות חדות הראייה אצל ילדים חדות ראייה אצל ילדים טיפול באטרופין לעצירת המספר טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים טיפול תרופתי לעצירת המרשם מחקרים על ילדים וקוצר ראייה מיופיה מניעת קוצר ראייה נזקי שמש לעין סיבוכי קוצר ראייה סיבות לקוצר ראייה עדשות מגע עדשות מגע לעצירת קוצר ראייה עדשות משקפיים עצירת המספר במשקפיים עצירת מספר משקפיים עצירת קוצר ראייה עצירת קוצר ראייה משקפיים פירנזפין פירנזפין (Pirenzepine) פעילות בחוץ ומניעת קוצר ראייה פרופ' יאיר מורד פרופ' מורד ד"ר ארדינסט צור קשר צילנדר קוצר ראייה קוצר ראייה בילדים רוחק ראייה שינה באור או בחושך שכיחות קוצר ראייה תרופות

לוח מודעות