טיפול לעצירת קוצר ראייה פרופ' מורד וד"ר ארדינסט

אוגוסט 3rd, 2017 | No Comments

טיפול לעצירת קוצר ראייה פרופ' יאיר מורד וד"ר ניר ארדינסט

בשנים האחרונות, עליית המספר במשקפיים אצל ילדים שכיחה ביותר. במאמר הנוכחי ד"ר ניר ארדינסט ופרופ' יאיר מורד מהמרכז לעצירת קוצר ראייה יסרקו את התחום בטיפולים שמטרתם לעצור את קוצר הראייה.

שכיחות קוצר ראייה בארץ ובעולם

קוצר ראייה הינו ליקוי התשבורת הנפוץ ביותר. שכיחות קוצר הראייה בארה"ב נעה בין 20%-50% ובמדינות אסיה מגיעה ל 86% השכיחות גבוהה ביותר היא בדרום קוריאה בשיעור של % 96.5 בקרב גברים צעירים בני 19. קוצר ראייה נמצא במגמת עלייה מתמדת גם בישראל.

התפתחות קוצר ראייה

ידוע כי קצב התפתחות קוצר הראייה הינו מהיר ביותר בקרב ילדים סביב גילאי העשרה המוקדמים, עם התייצבות יחסית סביב גיל 16 שנים.

סיבוכי קוצר ראייה

קוצר ראייה הינו מחלה בעלת משמעויות כבדות הן מבחינת עלויות הטיפול, והן מבחינת הסיבוכים העיניים האפשריים לרבות גלאוקומה, חורים ברשתית, קרעים ברשתית והפרדות רשתית. קוצר ראייה גבוה הינה מהסיבות המובילות לעיוורון בעולם המערבי וגם בישראל. קוצר ראייה גבוה גורם לסיבוכים שכיחים במרכז הראייה ולאובדן ראייה. מחקר שנערך בישראל בשנת 2006 ובדק את הסיבות לעיוורון מצא כי קוצר ראייה גבוה הינו הסיבה השלישית לאובדן ראייה בישראל.

סיבות לקוצר ראייה

תיאוריות ותהליכים רבים נקשרו להתקדמות קוצר הראיה. כיום ברור לנו כי מספר גורמים אחראיים לעליית המספר:

  • בראש ובראשונה – תורשה.
  • עבודה מקרוב – קריאה ממושכת, עבודה מול מחשב, התמקדות במסכים קרובים של טלפון או טאבלט כל אלה עשויים להאיץ את עליית המספר.
  • הסתגרות בבית ומניעת חשיפה לאור השמש – הוכח כי אור השמיים הכחול מאט את עליית קוצר הראייה, ולעומת זאת תאורה מלאכותית יכולה להחמיר את קוצר הראייה. אצל ילדים שמרבים בפעילות ספורטיבית מחוץ לבית יש פחות קוצר ראייה.
  • חוסר מיקוד בהיקף הרשתית (לא במרכז הראייה) וטשטוש ראייה היקפי גם גורם לעליית המספר
  • יש גם שחרור של מתווכים כימיים מסיבות רבות משפיעים על גדילת העין.

הדרכים לעצור את קוצר הראייה

מגמת העלייה בקוצר הראייה מציבה אתגר לאנשי המקצוע, מונחים רבים נקשרים לתחום זה לרבות עצירת קוצר הראייה, מניעת התקדמות קוצר הראייה ושליטה בקוצר הראייה. בשנים האחרונות פורסמו בספרות מחקרים רבים אשר בדקו שיטות שונות למניעת התקדמות קוצר הראייה לרבות תכשירים פרמקולוגיים, אמצעים אופטיים, תרגילי עיניים ומשוב ביולוגי (ביופידבק).

תרגילי עיניים ומשוב ביולוגי לא הוכיחו יעילות במחקרים. מתן מספר נמוך מדי (תת תיקון) לא רק שלא עוצר את עליית המספר אלה במחקרים מסוימים נמצא שאף מגביר את התקדמות קוצר הראייה בהשוואה לתיקון מלא.

בעבר סברו כי עדשות מגע קשות מסייעות לעצירת המספר. ברבות הימים הסתבר כי עדשות מגע קשות אינן משפיעות על מניעת התקדמות קוצר הראייה בגלל שהשפעתן ניכרת בהשטחת הקרנית ולאחר הפסקת השימוש האפקט מתפוגג. עדשות מגע רכות גם הן אינן משפיעות על קוצר הראייה.

אורטוקרתולוגיה, עדשות מגע בעלות פרופיל עיצובי של גיאומטריה הפוכה, הציגו יכולת בינונית לעצירת קוצר הראייה במספר מחקרים קצרי טווח ואלם השימוש בהם אצל ילדים בעייתי מאוד עקב הסיכון לזיהומים של הקרנית.

אז מה הפתרון?

מכל המחקרים שהתבצעו בשנים האחרונות נמצא כי קיימת שיטה המצליחה להאט את עליית המספר אצל המטופלים ללא תופעות לוואי משמעותיות: טיפות אטרופין.

טיפול בטיפות אטרופין

מזה כארבעים שנה, מאז שנות השבעים, ידוע כי מתן טיפות עיניים של אטרופין מדי יום עוצרת את עליית המספר. ואולם, הריכוז הרגיל של טיפות האטרופין שנמצא בשוק גורם גם להרחבת האישון ושיתוק יכול הקריאה מקרוב (אקומודציה). הילד המטופל בטיפות בריכוז הרגיל סובל מאישון רחב באופן קבוע, דבר הגורם לסנוור בשמש ואף מסכן את בריאות העין. בנוסף, שתוק האקומודציה מחייב מתן משקפיים לקריאה. עקב כך כמעט וננטש הטיפול הזה.

COMET – פריצת דרך משמעותית:

מאז אמצע שנות האלפיים החל מחקר שבדק האם מתן טיפות אטרופין בריכוז נמוך יותר שאיננו גורם להרחבת האישון, יכול גם הוא להשפיע על עצירת המספר. המחקר הגדול ביותר נקרא  COMET והשתתפו בו מאות ילדים. תוצאות המחקר היו מעודדות: הסתבר כי מתן טיפות אטרופין בריכוז נמוך מאוד והינו חסר תופעות לוואי משמעותיות.

ולכן, ברור היום באופן חד משמעי שהטיפול היעיל והבטוח ביותר לעצירת עליית קוצר הראייה הינו מתן טיפות אטרופין בריכוז נמוך. טיפול זה עוצר את עליית המרשם בצורה יעילה ואינו גורם לפגיעה בתפקוד היומי.

המספר במשקפיים אצל הילד/ה עולה? האם אתם מכירים אנשים שכן? השאירו פרטים כאן למטה ונחזור אליכם. שלחו דוא"ל info@myopia.co.il או התקשרו 03-9413368
[lead-form form-id=1 title=המספר עולה במשקפיים-השאר פרטים! נחזור אליך בהקדם]

הכותבים פרופ' יאיר מורד וד"ר ניר ארדינסט הינם מהמרכז לעצירת קוצר ראייה

מקורות:

COMET Group., The Correction of Myopia Evaluation Trial (COMET): design and general baseline characteristics. ontrol Clin Trials. 2001

COMET Group, Myopia stabilization and associated factors among participants in the Correction of MyopiaEvaluation Trial (COMET). Invest Ophthalmol Vis Sci. 2013

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום קוצר ראייה מפרופ' יאיר מורד וד"ר ניר ארדינסט.

שתפו את הכתבה:

השאר תגובה

תגיות

Cyclopentolate (ציקלופנטולט) Timolol Tropicamide (טרופיקאמיד) WSPOS: האיגוד העולמי לרפואת עיניים ילדים ופזילה אטרופין אמצעים לעצירת קוצר ראייה אסטיגמציה ביקור וייעוץ של הרופא גנטיקה וקוצר ראייה ד"ר ניר ארדינסט דרכים לעצירת קוצר ראייה האטה של קוצר הראייה האם לילד יהיה משקפיים המרכז לעצירת קוצר ראייה התפתחות חדות הראייה אצל ילדים חדות ראייה אצל ילדים טיפול באטרופין לעצירת המספר טיפול באטרופין לעצירת המספר במשקפיים טיפול תרופתי לעצירת המרשם מחקרים על ילדים וקוצר ראייה מיופיה מניעת קוצר ראייה נזקי שמש לעין סיבוכי קוצר ראייה סיבות לקוצר ראייה עדשות מגע עדשות מגע לעצירת קוצר ראייה עדשות משקפיים עצירת המספר במשקפיים עצירת מספר משקפיים עצירת קוצר ראייה עצירת קוצר ראייה משקפיים פירנזפין פירנזפין (Pirenzepine) פעילות בחוץ ומניעת קוצר ראייה פרופ' יאיר מורד פרופ' מורד ד"ר ארדינסט צור קשר צילנדר קוצר ראייה קוצר ראייה בילדים רוחק ראייה שינה באור או בחושך שכיחות קוצר ראייה תרופות

לוח מודעות